[Naar de inhoud]

  • Programma
  • Informatie
  • Stories
  • Contact
  • English
Een dichtbije, onscherpe afbeelding van twee personen die elkaar aanraken en in elkaars ogen kijken.

Sven Ratzke over Dans op de Vulkaan

InterviewSven Ratzke
11 september 2025

De Duits-Nederlandse zanger en entertainer Sven Ratzke reist met zijn wervelende shows de hele wereld over: van New York naar Amsterdam en van Berlijn naar Sydney. Maar ook naar Almelo en Veldhoven. En waar hij ook komt, overal heeft hij inmiddels een trouwe schare fans opgebouwd. Ratzke blijft zijn publiek altijd weer verrassen. Hij kruipt net zo goed in de huid van Marlene Dietrich als dat hij David Bowie zingt. De afgelopen jaren zaten de zalen vol en heeft hij vele prijzen mogen ontvangen.

Dans op de Vulkaan, dat klinkt naar Berlijn jaren ’20?

Ja, dat klopt! In deze nieuwe show neem ik het publiek mee op een reis naar de roerige jaren ’20 in Berlijn. Een uiterst weerbarstige periode in de geschiedenis, waar er veel innovatie, kunst en vrijheid was, maar ook armoede en het opkomende nazisme dat uiteindelijk alles zou verwoesten. Maar het was ook bruisend, sexy en een groot feest. En in dat feest ontstond er veel moois. Muziek en kunst uit de jaren ’20 zijn nog steeds ontzettend modern en inspirerend.

Wat gaan wij als publiek meemaken?

Eigenlijk, als je naar deze show komt dan heb je een ticket eerste klas, want ik neem je mee naar dat wilde feest. Je ontmoet legendes uit die tijd zoals Marlene Dietrich, naaktdanseres Anita Berber, Josefine Baker, en componist Kurt Weill. Samen trekken we door de stad. We feesten en stoppen net voor de langzame ondergang. De muziek van Kurt Weill en de teksten van Brecht vormen de rode draad. Het is een mix van jazz, rock, en klassiek. Het meest bekende lied van Weill is denk ik wel Mack the Knife. Wat werd gezongen door alle grote zangers ter aarde, van Frank Sinatra tot Robbie Williams. Ook de setting is geweldig; de bekend Duitse ontwerper Momme Röhrbein heeft een heel Brechtiaans decor ontworpen en de Belgische modeontwerpster Ann Demeulemeester de kostuums. Tijdloos maar zeker geïnspireerd door de jaren ’20.

Je gaat altijd spannende samenwerkingen aan: soms met een orkest, soms met een rockband of je maakt shows met collega’s als Ellen ten Damme of Nina Hagen. Met wie deel je nu het podium?

Met het geweldige strijkkwartet Matangi, zij zijn echt werelds goed! Bij strijkkwartet denk je aan sentiment en ontroering, en zeker, dat zit er ook in, maar jeetje wat kunnen die lui rocken en vol power spelen, dat is ook echt spannend om naar te kijken en luisteren. Hun instrumenten leven echt. De diversiteit van klanken en stemmingen en de dynamiek in de songs is enorm. Het blaast je omver. Het is echt een droom voor mij die uitkomt om met zo’n geweldig kwartet te spelen en te toeren. Ik heb elke avond kippenvel.

Is het een nostalgische reis die met ons wilt maken?

Nee, het gaat over een periode van vrijheid die mij enorm inspireert. Zoals ook de andere artiesten waar ik odes aan heb gebracht mijn inspireerden, zoals Bowie en Dietrich. Maar ik vind dat je niet moet zwelgen in nostalgie maar juist vooruit moet kijken. Maar daarbij wel altijd moet snappen en onderzoeken wat er in het verleden is gebeurd, om het heden te begrijpen. De gelijkenissen van het Berlijn de in jaren ’20 met onze tijd zijn schrikbarend. Ik hef zeker niet het wijsvingertje met deze voorstelling, maar merkt wel al bij de try-outs dat het mensen echt wakker schudt en ook emoties losmaakt. Voor vrijheden moet je vechten en over onrecht moet je je uitspreken.

Is het ook een liefdesverklaring?

Ja dat is het zeker, Berlijn is mijn minnares zeg ik wel eens, ik woon er gedeeltelijk, maar hou natuurlijk enorm van Nederland. Zonder Nederland was ik er niet denk ik. Maar Berlijn is een inspiratie voor mijn werk: het is groots en vol van wrange geschiedenis en ook soms vergaande glamour, maar het is vooral een grote theaterstad die mij enorm inspireert. En nog steeds, het maakt mij enorm trots als Duits-Nederlander daar een plek te hebben verkregen in het theaterlandschap. Maar tegelijkertijd breng ik ook enorm veel Nederlandse mentaliteit mee, dat vinden ze in Berlijn zeer verfrissend.

Nog een afsluitende vraag: ben je alweer met de nieuwe dingen bezig?

Ja altijd, het grappige is ook dat al mijn programma’s hoe verschillend deze ook zijn, van samenwerkingen met een barokorkest of een musical of een punkshow, ze hebben allemaal toch iets te maken met Berlijn, met die jaren ’20 en dat gevoel van vrijheid. Dat is denk ik toch de rode draad. Het is wat vrij in de zin dat men toen ook niet in hokjes dacht. Dat is precies iets wat ik nastreef. Weg met de hokjes en laat het allemaal maar toe en gebeuren. Dan ontstaan de meest spannende dingen. Dat is voor artiesten geweldig maar ook zeker voor het publiek. Want theater gaat over verrassingen en raadsels en niet over steeds het vertrouwde en voorgekauwde. Maar voordat ik verklap wat we volgende jaar gaan doen, verheug ik me enorm op de 60 aankomende voorstellingen met Matangi in Nederland en Duitsland.

“The most exciting star of his generation.” -TIME OUT New York ★★★★★

Een dichtbije, onscherpe afbeelding van twee personen die elkaar aanraken en in elkaars ogen kijken.

De voorstelling is te zien op maandag 8 december in de Stadsschouwburg. Meer informatie & tickets. 

Share:

Meer stories

Marlene Dietrich in de spotlight tijdens optreden in nachtclub.
Column

Moraal vreters -

“Wie ihr es immer dreht, und wie ihr’s immer schiebt, Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral“

Sarina AB achter een bureau.
Backstage

Backstage met personeelsplanner Sarina AB -

Personeelsplanner Sarina AB biedt een kijkje in haar werkdag

3 leden Snow Patrol staan buiten met bomen op achtergrond.
Aankondiging

SNOW PATROL KOMT NAAR GRONINGEN! -

Eerste naam Summerstage 2026 is bekend

Karim Amghar in groen pak
Interview

Interview Karim Amghar -

Karim Amghar rekent af met de voordoordelen over het MBO

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden
Column

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden -

Gastredacteur Peter Kwint schrijft in SPOT magazine over deze bijzondere TakeRoot artiest

Een man in een donker pak speelt piano in een warme, sfeervolle kamer.

De favoriete muziek van Wibi Soerjadi -

Lees hier meer over de zes musici die Wibi heeft uitgekozen.

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph
Interview

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph -

Een vrouwelijke blik op een wereldberoemd werk

Nieuws en event-updates elke (twee) week in je mail? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Maak een keuze

Volg SPOT

    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
SPOT Groningen050-3680111info@spotgroningen.nl
  • FAQ
  • Privacy, cookies & voorwaarden
  • Toegankelijkheid