[Naar de inhoud]

  • Programma
  • Informatie
  • Stories
  • Contact
  • English
Compleet in een rood outfit ligt Selma op de rug met benen in de lucht

ELKE CABARETIER HEEFT EEN EIGEN SUPERKRACHT

Interview
29 april 2025

Selma Visscher (1994) groeide op in Emmen en verhuisde op haar zestiende naar Groningen. Ze ging een jaar naar de Jeugdtheaterschool (nu VRIJDAG, red.) en zat bij toneelvereniging Eloquentia op het Praedinius Gymnasium. Waar iedereen verwachtte dat een muzikale carrière in het verschiet lag, besloot Selma haar eigen pad te kiezen. Met haar debuutvoorstelling Ik kijk liever staat ze in negentig (!) zalen in Nederland.

Vertel eens hoe het zit met die muzikale carrière?

“In mijn familie is muziek heel belangrijk en van mijn ouders moest ik al op jonge leeftijd een instrument kiezen. Toen ik zes was, liep ik met mijn moeder in het centrum van Emmen en daar speelde een straatmuzikant op de panfluit. Dus besloot ik ook maar panfluit te gaan spelen. Ik heb het zestien jaar gedaan en werd na de middelbare school zelfs toegelaten aan het Conservatorium van Amsterdam. Maar dat was eigenlijk helemaal niet wat ik wilde.”

En dus werd het de toneelschool in Antwerpen. Waarom deze keuze?

“Eerlijk gezegd had ik niet echt een duidelijk plan voor ogen. Het enige wat ik zeker wist, was dat ik klaar was met de panfluit. Dus elk scenario waarin ik niet iedere dag drie uur op dat instrument hoefde te studeren, was voor mij al een verademing. En natuurlijk wist ik door de Jeugdtheaterschool en Eloquentia al wel dat ik het heel leuk vond om toneel te spelen. In Antwerpen ontdekte ik al snel dat ik de kant van het cabaret op wilde, maar daar was op de opleiding geen ruimte voor. Ik studeerde ‘kleinkunst’, niet de kleinkunst die we in Nederland kennen, maar meer een soort performance art. Als ik mij een rol eigen wilde maken, het personage wilde aankleden, kwam ik altijd uit bij de lach. Ik kreeg ook vaak als kritiek dat ik niet steeds moest proberen om grappig te zijn. Antwerpen en ik waren dus geen match en dat was ook helemaal oké. Het maakte voor mij wél heel duidelijk dat als ik wilde maken wat ik zelf voor ogen had, dat ik dat ergens anders moest doen.”

Wat besloot je daarna te doen?

“Toen ik eenmaal besloten had dat ik cabaret wilde doen, ben ik Nederlands gaan studeren. Voor mijn omgeving leek het alsof ik weer een ander pad ging bewandelen, maar voor mij was die studie echt bijzaak. Ik heb me toen voor verschillende cabaretfestivals ingeschreven, waaronder het Groninger Studenten Cabaret Festival (GSCF). Die festivals zijn echt als opstapje bedoeld om je bij impresariaten in de kijker te spelen en zo je carrière te starten. Ik stapte er heel onbevangen in, ik had me ook totaal niet ingelezen, dus het was een enorme verrassing dat ik meteen het GSCF won.”

Sinds september 2024 ben je on tour met je debuutvoorstelling Ik kijk liever. Hoe zijn de reacties?

“De voorstelling wordt erg goed ontvangen. Ik krijg mooie recensies van de pers, zoals de vier sterren in NRC. Daar ben ik heel erg blij mee en trots op, maar voor mij is het belangrijker wat bezoekers ervan vinden. Voor hen doe ik het immers. Wat ik van het publiek terugkrijg tijdens de voorstelling en na afloop in de foyer is gelukkig ook heel positief.”

Je staat met je broer op het podium, hoe is dat?

“Klopt, mijn broer Lars is accordeonist en samen met hem schrijf ik de liedjes. Toen ik me had ingeschreven voor het GSCF, heb ik hem voor het eerst gevraagd om me te begeleiden. En dat is hij gelukkig blijven doen. We spelen deze voorstelling negentig keer, wat heel veel is voor een debuutvoorstelling. Daarom heb ik naast Lars nog een andere accordeonist. Mijn broer heeft namelijk ook nog andere bandjes en projecten.”

Heb jij zelf voorbeelden of idolen?

“Cabaret is een hele persoonlijke kunstvorm, dus je probeert vooral jezelf te zijn en juist níet op iemand te lijken. Dus nee, ik heb niet echt idolen of voorbeelden. Je moet gewoon je eigen ding doen. Er zijn natuurlijk artiesten die ik heel erg goed vind en iedereen heeft ook zo zijn eigen specialiteit. De één kan prachtige liedjes schrijven, de ander is supergoed met publieksinteractie. Elke cabaretier heeft een eigen superkracht.”

Wat kan het publiek verwachten van Ik kijk liever?

“Oei, dat is best lastig in woorden te vatten. De panfluit uit mijn jeugd is een terugkerend thema in de voorstelling. Voor mij staat dat symbool voor het ontdekken dat je zelf kunt bepalen wat je wel en wat je niet wilt doen met je leven. Je hoeft niet per se te luisteren naar wat anderen ergens van vinden of van jou verwachten. Voor veel mensen is dat herkenbaar, want bijna iedereen heeft zo zijn/haar eigen ‘panfluit’. Daarnaast zit er veel humor in over de dagelijkse beslommeringen en zing ik liedjes; geen romantische liefdesliedjes, maar meer grappige, absurde nummers.”

INTERVIEW: HILDE ROOVERS | FOTO: ANNE VAN ZANDWIJK

Selma Visscher staat op een donkere toneelachtergrond, gekleed in een rood ensemble, terwijl ze uit een flesje drinkt met haar andere arm wijd uitgestrekt; op de achtergrond zit een pianist achter een vleugel.
Selma Visscher staat op het podium, gekleed in een donker ensemble, terwijl ze zingt onder paarse podiumverlichting; naast haar speelt een muzikant accordeon.
Een performer, Selma Visscher, in een rood kostuum ligt op de grond in een kunstzinnige pose, met één been op een witte stoel en een intense blik gericht naar de camera, op een donkere toneelachtergrond.
Share:

Meer stories

Moeder met kind op podium op de rug gezienFamiliedag Stadsschouwburg
Familiedag Stadsschouwburg
Short story

Familiedag Stadsschouwburg -

Met de hele familie op avontuur door de coulissen, in de kleedkamers en tussen de theaterstoelen.

Marlene Dietrich in de spotlight tijdens optreden in nachtclub.
Column

Moraal vreters -

“Wie ihr es immer dreht, und wie ihr’s immer schiebt, Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral“

Sarina AB achter een bureau.
Backstage

Backstage met personeelsplanner Sarina AB -

Personeelsplanner Sarina AB biedt een kijkje in haar werkdag

3 leden Snow Patrol staan buiten met bomen op achtergrond.
Aankondiging

SNOW PATROL KOMT NAAR GRONINGEN! -

Eerste naam Summerstage 2026 is bekend

Karim Amghar in groen pak
Interview

Interview Karim Amghar -

Karim Amghar rekent af met de voordoordelen over het MBO

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden
Column

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden -

Gastredacteur Peter Kwint schrijft in SPOT magazine over deze bijzondere TakeRoot artiest

Een man in een donker pak speelt piano in een warme, sfeervolle kamer.

De favoriete muziek van Wibi Soerjadi -

Lees hier meer over de zes musici die Wibi heeft uitgekozen.

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph
Interview

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph -

Een vrouwelijke blik op een wereldberoemd werk

Nieuws

Het podium als plek van verbinding, dialoog en inclusie -

Reactie SPOT op de situatie in Israël en Palestina

Malou Gorter over Phaedra in Vlammen
Interview

Malou Gorter over Phaedra in Vlammen -

De onstuitbare kracht van de liefde

Een levendig concert met een enthousiast publiek dat wordt bedekt met kleurrijke confetti en heldere verlichting.
Nieuws

Eerste namen Noorderslag! -

40-jarig ESNS komt met eerste namen Noorderslag!

Een groep artiesten kijkt naar een enthousiaste menigte tijdens een live optreden.
Backstage

Backstage met marketeer Aldwin Ensing -

Nieuws en event-updates elke (twee) week in je mail? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Maak een keuze

Volg SPOT

    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
SPOT Groningen050-3680111info@spotgroningen.nl
  • FAQ
  • Privacy, cookies & voorwaarden
  • Toegankelijkheid