[Naar de inhoud]

  • Programma
  • Informatie
  • Stories
  • Contact
  • English
Een testbeeld met diverse kleurvlakken in helder kleuren en een grijswaardenbalk.

Column: Rollebollen

Door Sylvia Brouwer, theatermarketeer bij SPOT Groningen,

18 november 2021

“Er is een land, ik weet niet waar…” Als je van mijn leeftijd bent, zing je de rest er zo achteraan. Vloeiend. Zonder nadenken. Dan kun je de hele Barbapapafamilie in een keer opdreunen en weet je dat als je Bassie ziet gaan, Adriaan niet heel ver weg kan zijn. “We gaan rollebollen” klinkt misschien nu wat bedenkelijk, maar dat zongen we maandelijks in de jaren zeventig. “Vlug want de tent is al vol.”

Tv-tunes moeten direct herkenbaar zijn. Passend bij de doelgroep en sfeer van het programma. Opvallend en lekker in het gehoor. Meestal blijft de maker onbekend. Soms gaan de liedjes een geheel eigen leven leiden. Zo werd de titelsong van de tv-serie Miami Vice een megahit. In mijn brein leidt wel vaker iets een eigen leven. Ooit had ik de tekst van Pommetje Horlepiep een hele week in mijn hoofd. Om ongelukkig van te worden. Van de serie zelf herinner ik mij slechts flarden. Een goede herkenningsmelodie moet je nooit veranderen. Toen de klanken van Studio Sport in de jaren negentig werden vervangen door een frisse nieuwe sound, regende het klachten bij de NOS. Er werd zelfs een handtekeningenactie op poten gezet. Uiteindelijk werd de oorspronkelijke versie van Tonny Eyk in ere hersteld. Ik denk dat nooit meer iemand een poging durft te wagen. De tune van Studio Sport werd overigens uitgeroepen tot de beste van Nederland. Die van The Muppet Show tot de beste aller tijden.

Niet dat ik grootschalig onderzoek heb gedaan, maar ik heb het idee dat de hedendaagse titelsongs aanzienlijk minder blijven hangen in je hoofd. Dat kan natuurlijk aan mijn leeftijd liggen, als kind neem je nu eenmaal meer op. Toen leken de deuntjes minuten te duren. Er werd de tijd genomen. Moderne tunes moeten korter, het is veel meer secondenwerk. Ze zijn minder onderscheidend. Destijds was het aantal zenders gering en kinder-tv was er alleen op woensdag- en zaterdagmiddag. Dan zat je gewoon klaar. Niet zoveel liedjes dus om in je hoofd te verwerken.

Want hoe zat het ook alweer met de familie die “kunnen wat ze willen worden”? Nou vooruit dan: “Er is een Barbapapa, Barbamama, Barbabenno, Barbabella, Barbabientje, Barbaborre, Barbabob, Barbabee, Barbalala!”

Share:

Meer stories

Kraantje Pappie hangt aan een kraan met in achtergrond de Martinitoren.
Aankondiging

Kraantje Pappie geeft grootste show ooit in Stadspark Groningen -

Rapper geeft 5000 gratis tickets weg voor clubtour

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant -

Een lange en ingewikkelde reis door elke sociale klasse

Choreograaf Ann van den Broek over Play

Choreograaf Ann van den Broek over Play -

Een uitnodiging om te spelen

Moeder met kind op podium op de rug gezienFamiliedag Stadsschouwburg
Familiedag Stadsschouwburg
Short story

Familiedag Stadsschouwburg -

Met de hele familie op avontuur door de coulissen, in de kleedkamers en tussen de theaterstoelen.

MasterpieceMasterpiece
Masterpiece
NieuwsShort story

Masterpiece -

Na een uitverkochte derde editie kondigen SPOT en NNO vierde editie aan: Berlioz met zijn Symphonie Fantastique.

Marlene Dietrich in de spotlight tijdens optreden in nachtclub.
Column

Moraal vreters -

Mijn liefde voor de muziek van Bertolt Brecht en Kurt Weill begon onverwacht.

Sarina AB achter een bureau.
Backstage

Backstage met personeelsplanner Sarina AB -

Personeelsplanner Sarina AB biedt een kijkje in haar werkdag

3 leden Snow Patrol staan buiten met bomen op achtergrond.
Aankondiging

SNOW PATROL KOMT NAAR GRONINGEN! -

Eerste naam Summerstage 2026 is bekend

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden
Column

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden -

Gastredacteur Peter Kwint schrijft in SPOT magazine over deze bijzondere TakeRoot artiest

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph
Interview

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph -

Een vrouwelijke blik op een wereldberoemd werk

Nieuws

Het podium als plek van verbinding, dialoog en inclusie -

Reactie SPOT op de situatie in Israël en Palestina

Malou Gorter over Phaedra in Vlammen
Interview

Malou Gorter over Phaedra in Vlammen -

De onstuitbare kracht van de liefde

Nieuws en event-updates elke (twee) week in je mail? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Maak een keuze

Volg SPOT

    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
SPOT Groningen050-3680111info@spotgroningen.nl
  • FAQ
  • Privacy, cookies & voorwaarden
  • Toegankelijkheid