[Naar de inhoud]

  • Programma
  • Informatie
  • Stories
  • Contact
  • English
Een persoon in een net pak staat op zijn knieën in een woestijn, met zijn hoofd tussen zijn benen.

Column: Ik maak nooit fouten

Door Sylvia Brouwer, theatermarketeer SPOT Groningen,

31 maart 2021

Help, mijn telefoon snapt mij niet! De autocorrect is het nieuwe excuus voor het maken van allerlei soorten fouten. De afgelopen tijd nodigde ik iemand uit voor een wildwaterbaan op zeewatertemperatuur, ging ik de discussie aan over blaarvorming en schold ik iemand uit voor stokstaartje en taarttopper. Om maar niet te spreken van de etensresten in mijn speedboot. Wat ik wel bedoelde laat ik maar even in het midden.

Je kunt erg veel lol beleven aan de autocorrect totdat je iets gênants moet rechtzetten. Het is grappig dat je de meest vreemde woorden naar iemand stuurt, maar het is irritant dat je van sommige van die woorden nooit meer af lijkt te komen. De autocorrect houdt mij op het rechte pad. Met vrienden app ik graag in het plat Rotterdams. Mijn ordinaire uitspraken worden meestal een stuk keuriger, maar tamelijk raadselachtig. Ik sprak ineens over pluriformiteit, lijnzaad, bakker, muiltjes en tabblad. De autocorrect houdt ook mijn familiebanden warm. In bijna elk gesprek komt mijn oom op visite.

Als je veel teksten moet maken, zijn fouten haast onvermijdelijk. Hoe goed je alles ook checkt. De raarste fouten blijven je altijd bij. De gênantste ook. Helaas. Zo werd de familievoorstelling Sjakie en de chocoladefabriek iets minder kindvriendelijk toen ik de achternaam van Willie Wonka per ongeluk veranderde in een alcoholische variant. Door een letter te vergeten in een voorstelling over een corpulente man gaf ik mijn tekst opeens een pikante draai. Niet mijn fout natuurlijk, ik geef de spellingcontrole in Word daarvan de schuld. Toch schaam ik mij er nog steeds voor. Overigens wees maar een lezer mij op de pijnlijke fout. Of was er maar een lezer die dat aandurfde.

Het lijkt me leuk om binnenkort de autocorrect veelvuldig los te laten op al mijn stukjes. Wie weet levert het hele kleurrijke, creatieve teksten op. Stromen de zalen vol. Een tikkeltje onbegrijpelijk misschien. Het levert vast een leuke interactie op met het publiek. Eventuele fouten? It’s beyond my control. Je schiet er alleen niets mee op, ook dan moet je de teksten blijven checken. De grenzen van het toelaatbare moeten niet worden overschreden. Bovendien vind ik het zelf veel te leuk om rare woorden en leuke zinnen te bedenken. Een beetje te kunnen gniffelen om mijn eigen fouten. Het blijft toch mensenwerk. En spreek me daar gerust op aan.

Share:

Meer stories

Kraantje Pappie hangt aan een kraan met in achtergrond de Martinitoren.
Aankondiging

Kraantje Pappie geeft grootste show ooit in Stadspark Groningen -

Rapper geeft 5000 gratis tickets weg voor clubtour

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant -

Een lange en ingewikkelde reis door elke sociale klasse

Choreograaf Ann van den Broek over Play

Choreograaf Ann van den Broek over Play -

Een uitnodiging om te spelen

Moeder met kind op podium op de rug gezienFamiliedag Stadsschouwburg
Familiedag Stadsschouwburg
Short story

Familiedag Stadsschouwburg -

Met de hele familie op avontuur door de coulissen, in de kleedkamers en tussen de theaterstoelen.

MasterpieceMasterpiece
Masterpiece
NieuwsShort story

Masterpiece -

Na een uitverkochte derde editie kondigen SPOT en NNO vierde editie aan: Berlioz met zijn Symphonie Fantastique.

Marlene Dietrich in de spotlight tijdens optreden in nachtclub.
Column

Moraal vreters -

Mijn liefde voor de muziek van Bertolt Brecht en Kurt Weill begon onverwacht.

Sarina AB achter een bureau.
Backstage

Backstage met personeelsplanner Sarina AB -

Personeelsplanner Sarina AB biedt een kijkje in haar werkdag

3 leden Snow Patrol staan buiten met bomen op achtergrond.
Aankondiging

SNOW PATROL KOMT NAAR GRONINGEN! -

Eerste naam Summerstage 2026 is bekend

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden
Column

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden -

Gastredacteur Peter Kwint schrijft in SPOT magazine over deze bijzondere TakeRoot artiest

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph
Interview

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph -

Een vrouwelijke blik op een wereldberoemd werk

Nieuws

Het podium als plek van verbinding, dialoog en inclusie -

Reactie SPOT op de situatie in Israël en Palestina

Malou Gorter over Phaedra in Vlammen
Interview

Malou Gorter over Phaedra in Vlammen -

De onstuitbare kracht van de liefde

Nieuws en event-updates elke (twee) week in je mail? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Maak een keuze

Volg SPOT

    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
SPOT Groningen050-3680111info@spotgroningen.nl
  • FAQ
  • Privacy, cookies & voorwaarden
  • Toegankelijkheid