[Naar de inhoud]

  • Programma
  • Informatie
  • Stories
  • Contact
  • English
Collage van albumhoezen van Wham! en een andere band, met een man die zingt op het podium.

Column: Heimelijk pleziertje

Door Sylvia Brouwer, theatermarketeer bij SPOT Groningen,

14 oktober 2019

Wat is jouw guilty pleasure? Ik vind dit een merkwaardige vraag. Het gaat dan om muziek die je eigenlijk niet mooi of leuk hoort te vinden, omdat het niet getuigt van goede smaak. Wiens goede smaak is mij een raadsel. Beetje raar principe. Een heimelijk pleziertje. Je voelt je schuldig dat je ergens van geniet, maar ook weer niet zo erg dat je het niet durft te delen. Schamen doe je openlijk.

Ik weet niet zo goed wanneer ik mij moet schamen of niet. Mijn muzieksmaak wappert alle kanten op. Al naar gelang mijn stemming of de locatie waar ik mij bevind. Als een kameleon pas ik mij aan. In een voetbalstadion kan ik me helemaal laten gaan op een stevige housebeat. Je staat ook raar te kijken als het hele legioen opeens de Matthaüs Passion inzet. Al lijkt me dat wel weer een mooi beeld.
Stofzuigen doe ik het liefst met De Berini’s, ABBA of Dolly Parton. En ik kan erg genieten van Nederlandse en Duitse levensliederen. Met een drankje te veel op worden André Hazes en Frans Bauer mijn beste vrienden. De Macarena dans ik met gemak mee.

Is iets een guilty pleasure als mensen in je omgeving gek van je worden? Met twee pubers in mijn buurt hoef ik daar sowieso geen enkele moeite voor te doen. Wat voor de één een guilty pleasure is, is voor de ander volstrekt normaal. Ik ga graag op zoek naar verschillende versies van Mack the Knife of van Willkommen uit de musical cabaret. Moet het schaamrood mij op de kaken staan?

Guilty pleasures zijn bovendien nogal tijdgebonden. Ik herinner me een periode dat je er niet voor uit mocht komen ABBA, Dolly Parton of Wham leuk te vinden. Of kan dat nog steeds niet? De speciale guilty pleasures-festivals schieten als paddenstoelen uit de grond. Opvallend vaak met acts die populair waren in de jaren ‘90. Moet je je schamen als je in die tijd bent opgegroeid?

Ik kom er niet uit. Het gaat erom dat muziek je gelukkig, vrolijk, boos of verdrietig maakt. Dat het je raakt. Slechte smaak of niet. Ik ben inmiddels op een leeftijd dat ik mij überhaupt niet meer zo snel schaam. Ik bepaal zelf wel wat ik leuk vind. Ik ben onschuldig tot het tegendeel is bewezen.

Share:

Meer stories

Eurosonic Noorderslag concert met gele spotlights op het podium en handen in de lucht.

Jonna Fraser en jet van der steen naar Noorderslag -

ESNS voegt twaalf artiesten toe aan line-up jubileumeditie

Kraantje Pappie hangt aan een kraan met in achtergrond de Martinitoren.
Aankondiging

Kraantje Pappie geeft grootste show ooit in Stadspark Groningen -

Rapper geeft gratis tickets weg voor clubtour

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant -

Een lange en ingewikkelde reis door elke sociale klasse

Choreograaf Ann van den Broek over Play

Choreograaf Ann van den Broek over Play -

Een uitnodiging om te spelen

Moeder met kind op podium op de rug gezienFamiliedag Stadsschouwburg
Familiedag Stadsschouwburg
Short story

Familiedag Stadsschouwburg -

Met de hele familie op avontuur door de coulissen, in de kleedkamers en tussen de theaterstoelen.

MasterpieceMasterpiece
Masterpiece
NieuwsShort story

Masterpiece -

Na een uitverkochte derde editie kondigen SPOT en NNO vierde editie aan: Berlioz met zijn Symphonie Fantastique.

Marlene Dietrich in de spotlight tijdens optreden in nachtclub.
Column

Moraal vreters -

Mijn liefde voor de muziek van Bertolt Brecht en Kurt Weill begon onverwacht.

Sarina AB achter een bureau.
Backstage

Backstage met personeelsplanner Sarina AB -

Personeelsplanner Sarina AB biedt een kijkje in haar werkdag

3 leden Snow Patrol staan buiten met bomen op achtergrond.
Aankondiging

SNOW PATROL KOMT NAAR GRONINGEN! -

Eerste naam Summerstage 2026 is bekend

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden
Column

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden -

Gastredacteur Peter Kwint schrijft in SPOT magazine over deze bijzondere TakeRoot artiest

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph
Interview

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph -

Een vrouwelijke blik op een wereldberoemd werk

Nieuws

Het podium als plek van verbinding, dialoog en inclusie -

Reactie SPOT op de situatie in Israël en Palestina

Nieuws en event-updates elke (twee) week in je mail? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Maak een keuze

Volg SPOT

    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
SPOT Groningen050-3680111info@spotgroningen.nl
  • FAQ
  • Privacy, cookies & voorwaarden
  • Toegankelijkheid