[Naar de inhoud]

  • Programma
  • Informatie
  • Stories
  • Contact
  • English
Een glimlachende vrouw met een lichte blur op de achtergrond, in een ruimte met een unieke wandstructuur en stoelen.

Wat vond je ervan? Chamber Orchestra of Europe

6 maart 2020

Merel Mondria bezocht op vrijdag 7 februari het concert van het Chamber Orchestra of Europe, een jong topensemble dat met Beethoven, Bach en Mozart de drie grote meesters uit de klassieke muziek op de lessenaars had staan.

Waarom heb je voor dit concert gekozen?
“Mijn vriend en ik wilden hier graag naar toe omdat we al een tijdje niet meer naar een klassiek concert waren geweest. Ik ben zelf gek op Bach en had lovende woorden gehoord over het Chamber Orchestra of Europe, dus leek het mij een logische keuze.”

Wat vond je ervan?
“Ik was erg onder de indruk van het niveau van het orkest. Het was erg zuiver en spatgelijk, het was duidelijk te horen dat ze goed op elkaar zijn ingespeeld. Concertmeester Lorenza Borrani speelde prachtige solo’s en het was vermakelijk om haar gedurende het concert te observeren omdat ze zo energiek
het orkest aanvoerde. Ook Dénes Várjon stal de show met zijn virtuoze pianospel.”

Was er een werk of moment dat eruit sprong?
“Ik heb erg genoten van het Brandenburgs Concert. Ik vind Bach geweldig en in dit werk staat een prachtige dialoog tussen soloviool en fluit centraal en krijgt ook de klavecimbel een vrij grote solo. Vooral het spel tussen de violiste en fluitiste sprak me erg aan: de thema’s die de fluit en viool afwisselend toebedeeld krijgen en de sequensen die de muziek laten ontwikkelen. Ik ben eigenlijk geen groot fan van Mozart, omdat zijn muziek naar mijn mening erg ‘netjes’ en voorspelbaar is. Toch gebeurde er tijdens een van de stukken van Mozart iets opvallends. Aan het einde van de eerste vioolsolo in het laatste deel van
Serenade in D viel de schoudersteun van de altviolist op de grond – vlak voor de tutti-inzet. De concertmeester speelde hier geweldig op in door de fermate voor de inzet te rekken tot de schoudersteun weer op de viool was gezet, waarna het rondeau werd vervolgd. Dit moment was zeer representatief voor de rest van het concert. Het contact en samenspel is ontzettend goed en er heerst een bepaalde vrijheid. Het orkest straalt plezier uit, wat het niet alleen aangenaam maakt om naar te luisteren, maar ook om te kijken.”

Ben je zelf ook actief in de muziek?
“Ik zit in het laatste jaar van mijn bachelor Docent Muziek aan het Prins Claus Conservatorium, waar ik recent mijn eerste musiceervak viool heb afgesloten. Daarnaast speel ik in het orkest en zing ik in het a-capellakoor van studenten muziekgezelschap Bragi. In mijn dagelijks leven ben ik dus behoorlijk veel bezig met muziek, of ik nou zelf speel of zing of lesgeef aan verschillende doelgroepen.”

Ga je vaker naar theater of concerten en zo ja wat staat er nog op het programma?
“Ik bezoek vaker concerten en kijk op dit moment uit naar de uitvoeringen van het Nederlands Studentenorkest op 16 februari en het Nederlands Studenten Kamerkoor op 23 februari.”

Share:

Meer stories

Eurosonic Noorderslag concert met gele spotlights op het podium en handen in de lucht.

Jonna Fraser en jet van der steen naar Noorderslag -

ESNS voegt twaalf artiesten toe aan line-up jubileumeditie

Kraantje Pappie hangt aan een kraan met in achtergrond de Martinitoren.
Aankondiging

Kraantje Pappie geeft grootste show ooit in Stadspark Groningen -

Rapper geeft gratis tickets weg voor clubtour

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant -

Een lange en ingewikkelde reis door elke sociale klasse

Choreograaf Ann van den Broek over Play

Choreograaf Ann van den Broek over Play -

Een uitnodiging om te spelen

Moeder met kind op podium op de rug gezienFamiliedag Stadsschouwburg
Familiedag Stadsschouwburg
Short story

Familiedag Stadsschouwburg -

Met de hele familie op avontuur door de coulissen, in de kleedkamers en tussen de theaterstoelen.

MasterpieceMasterpiece
Masterpiece
NieuwsShort story

Masterpiece -

Na een uitverkochte derde editie kondigen SPOT en NNO vierde editie aan: Berlioz met zijn Symphonie Fantastique.

Marlene Dietrich in de spotlight tijdens optreden in nachtclub.
Column

Moraal vreters -

Mijn liefde voor de muziek van Bertolt Brecht en Kurt Weill begon onverwacht.

Sarina AB achter een bureau.
Backstage

Backstage met personeelsplanner Sarina AB -

Personeelsplanner Sarina AB biedt een kijkje in haar werkdag

3 leden Snow Patrol staan buiten met bomen op achtergrond.
Aankondiging

SNOW PATROL KOMT NAAR GRONINGEN! -

Eerste naam Summerstage 2026 is bekend

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden
Column

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden -

Gastredacteur Peter Kwint schrijft in SPOT magazine over deze bijzondere TakeRoot artiest

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph
Interview

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph -

Een vrouwelijke blik op een wereldberoemd werk

Nieuws

Het podium als plek van verbinding, dialoog en inclusie -

Reactie SPOT op de situatie in Israël en Palestina

Nieuws en event-updates elke (twee) week in je mail? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Maak een keuze

Volg SPOT

    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
SPOT Groningen050-3680111info@spotgroningen.nl
  • FAQ
  • Privacy, cookies & voorwaarden
  • Toegankelijkheid