Wim Vandekeybus

What the body does not remember

Wim Vandekeybus

What the body does not remember

  • Vrijdag 14 juni 2013
  • start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Vrijdag 14 juni 2013
  • start of event
  • (Times are subject to change)

Sensationeel danstheater
Bijna 25 jaar geleden vond de wereldpremière plaats van ‘What The Body Does Not Remember’, het fascinerende debuut van de Vlaamse choreograaf Wim Vandekeybus en zijn gezelschap Ultima Vez. In 1988 ontvingen Vandekeybus en de componisten Thierry De Mey en Peter Vermeersch in New York de prestigieuze Bessie Award voor wat de jury omschreef als “een brutale confrontatie tussen dans en muziek”. Ronduit spectaculair zijn bijvoorbeeld de scènes waarbij bakstenen over de hoofden van de dansers worden gegooid, die op het laatste moment wegduiken of onder het naderende gevaar worden weggetrokken. Komend seizoen maakt Vandekeybus een remake van deze fascinerende voorstelling. De voorstelling neemt het publiek mee naar de momenten in het leven wanneer beslissingen voor je genomen worden: die alles overweldigende verliefdheid, de ene seconde vóór het onvermijdelijke ongeval. Het zijn gebeurtenissen die plotseling opduiken, die door hun extreme karakter een grote impact hebben en waarbij alles aankomt op instinct. De titel ‘What The Body Does Not Remember’ verwijst naar het moment voor de baksteen valt, een fractie van een seconde waarin zelfs het geheugen niet de tijd krijgt om te reageren.

Inleiding om 19:15

Inleiding om 19:15

Voorafgaand aan deze voorstelling is een gratis inleiding. Bram Douwes interviewt hierin danser Eduardo Torroja.
Deuren gaan om 19.00 uur open. Reserveren verplicht via internet bij de bestelling of bel de kassa op 050-3680368.
———————————————-
Introduction prior the performance: 19.15

There is an introductionr prior to this performance. The doors wil open at 19.00. Reservations are required. You can do this when you order tickets on our website or you can ring our cash desk at 050-3680368.

———————————————-

Exclusief voor studenten adrenaline-kick voorafgaand aan de voorstelling!

> Workshop freerunning!
> door Salim Ben Mammar
(danser bij Poetic Disasters Club – Club Guy & Roni)
> Toegang gratis op vertoon van kaartje voor de voorstelling met cjp/collegekaart korting.
> start 19.15 uur
> Het Kruithuis (achteringang Stadsschouwburg)
> Makkelijk zittende kleding en schoenen zijn aan te raden.
> Gratis adrenaline drankje.
> Adrenaline-kick gegarandeerd!

In de workshop freerunning/parkour legt Salim uit hoe belangrijk het is te vertrouwen op de inschattingscapaciteiten van je lichaam. Spierkracht is nodig om jezelf aan een muurtje omhoog te kunnen trekken, maar je mind-set is veel belangrijker. In de workshop geeft Salim een aantal handige tips, en kun je de basisbeginselen van freerunning/parkour uitproberen.

Sensational dance theater
Almost 25 years ago the world premiere of ‘What The Body fascinating piece Does Not Remember’, took place. Wim Vandekeybus, a Flemish choreographer, and his dance company Ultima Vez, debuted with this fascinating piece in 1987. In 1988 Wim Vandekeybus and composers Thierry De Mey en Peter Vermeersch received the prestigious Bessie Award for this piece in New York. The jury described the performance as “a bold confrontation between dance and music”. Especially spectacular are the scenes in which bricks are thrown over the heads of dancers. They are able to just escape the nearing danger every time. This season Vandekeybus will present us a remake of this fascinating performance. This performance takes the spectator to those moments in life when you don’t decide, but life decides for you: that overwhelming love, that one second before the inevitable accident. Events which suddenly occur and which have an enormous impact due to their extreme character. In these cases everything comes down to instinct. The title ‘What The Body Does Not Remember’ refers to that moment when the brick drops, a split second in which even the memory doesn’t have time to respond.

“Ruig, woest, speels, ironisch, verbluffend. Adjectieven die erg zwak klinken voor het omschrijven van deze uiterst vernieuwende dansvoorstelling.”

★★★★★ The New York Times (1987):

“Deze voorstelling steunt vooral op de uitvoerders, maar ook op de hedendaagse muziek van Thierry De Mey en Peter Vermeersch, met zo’n sterke dramaturgie dat je bijna van je stoel valt.”

★★★★★ Haarlems Dagblad (1987):

regie, choreografie en scenografie: Wim Vandekeybus · dans: Ricardo Ambrozio, Damien Chapelle, Tanja Marín Friðjónsdóttir, Zebastián Méndez Marín, Aymara Parola, Maria Kolegova, Livia Balazova, Eddie Oroyan en Pavel Masek · originele muziek: Thierry De Mey en Peter Vermeersch