Gelukzoekers op Sumatra
Stefan Rokebrand, Tara Hetharia e.a.
Over de onderbelichte donkere kant van onze koloniale bezetting van Indonesië
Na het succes van De Tolk van Java en Lichter dan ik buigen de makers zich opnieuw over de onderbelichte kant van de Nederlandse koloniale bezetting van Indonesië.
Met haar in die tijd scandaleuze romans Rubber (1931) en Koelie (1932) was Madelon Székely-Lulofs haar tijd ver vooruit. Ze vormen de basis voor Gelukzoekers op Sumatra, dat gaat over een te vaak geromantiseerd verleden. In werkelijkheid laat deze tijd van ongelijkheid, repressie en verstikkende beloftes van rijkdom tot op de dag van vandaag een besmeurd spoor na.
Terwijl in Europa de roaring twenties hoogtij vieren, komt een jong echtpaar zijn geluk beproeven op een plantage in Sumatra. Ook Roeki en Karminah komen er werken, gelokt door mooie beloftes, die al snel een systeem van contractarbeid, uitbuiting en onderdrukking blijken te zijn. Terwijl het oerwoud wordt vernietigd – het begin van de grootschalige ontbossing die nog altijd gaande is – gaan de rubberprijzen aanvankelijk skyhigh en feesten de bewoners erop los. Totdat de markt instort, het verval van de plantage onherroepelijk volgt en iedereen bedrogen uitkomt.
“De verstikkende hitte, het beklemmende niets, knap hoe dat haast voelbaar wordt”
“Goed dat deze verhalen nu zo worden verteld”
– Telegraaf ★★★★
“Mooie beklemmende sfeer”
-Trouw ★★★
“Yara Alink is van beklemmende klasse”
“Indringende, krachtige voorstelling”
-Theaterkrant
vrij naar de romans van: Madelon Székely-Lulofs | tekst en regie: Olivier Diepenhorst |tekst en dramaturgie: Janine Brogt| spel: Stefan Rokebrand, Tara Hetharia, Willem Voogd, Yara Alink, Joenoes Polnaija en Rick van Werd