Orkest v.d.18e Eeuw & Cappella Amsterdam

Orkest v.d.18e Eeuw & Cappella Amsterdam

Beethovens machtige mis

Orkest v.d.18e Eeuw & Cappella Amsterdam

Beethovens machtige mis

  • Zaterdag 15 oktober 2016
  • start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Zaterdag 15 oktober 2016
  • start of event
  • (Times are subject to change)

Beethoven: Missa Solemnis

dirigent: Daniel Reuss · sopraan: Carolyn Sampson · alt: Marianne Beate Kielland · tenor: Thomas Walker · bas: David Wilson-Johnson

Beethovens machtige mis
Beethoven componeerde in zijn laatste levensjaren twee machtige werken voor koor, solisten en orkest: de ‘Symfonie nr. 9’ en de ‘Missa Solemnis’. De goddelijke glorie en de eenzaam worstelende mens: tussen die twee uitersten beweegt de ‘Missa Solemnis’ zich, dat beschouwd wordt als de vroeg-romantische evenknie van die andere gigant onder de missen: de ‘Hohe Messe’ van Bach. Beethoven trok werkelijk alles uit de kast voor zijn meesterwerk. Het ene moment is de toon verheven, dan weer stormachtig energiek of diep ontroerend. Het Orkest van de Achttiende Eeuw deelt het podium met het onvolprezen Cappella Amsterdam en vier topsolisten. Een op voorhand indrukwekkende avond Beethoven.

Meer weten over Beethoven? De Nederlandse dirigent en violist Jan Willem de Vriend vertelt fascinerend over deze bijzondere componist op woensdag 9 november. Deze voorstelling is onderdeel van de Arts Academy. Klik hier voor meer informatie en kaarten.

 

Bekijk hier alvast het programmaboekje.

Beethoven’s mighty mass
Beethoven composed two mighty pieces for choir, soloists and orchestra during the final two years of his life: ‘Symphony nr. 9’ and ‘Missa Solemnis’. Godly glory and lonely, struggling mankind: ‘Missa Solemnis’ moves between these two extremes and is considered the early-Romantic equal of the other giant amongst the masses: Bach’s ‘Hohe Messe’. Beethoven really pulled out all the stops in his masterpiece. The tone is exalted at one point, but stormily energetic or deeply touching the next. The Orchestra of the Eighteenth Century shares the stage with the unparalleled Cappella Amsterdam and four top-notch soloists. This evening full of Beethoven is impressive in advance.