Noord Nederlands Toneel/Club Guy&Roni

Asko/Schonberg / Salam

Noord Nederlands Toneel/Club Guy&Roni

Asko/Schonberg / Salam

  • Zaterdag 14 april 2018
  • start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Zaterdag 14 april 2018
  • start of event
  • (Times are subject to change)

Grote, religieuze en maatschappelijke conflicten worden teruggebracht tot menselijke verhalen met o.a. Jack Wouterse

Achter een van de grote maatschappelijke conflicten van nu gaat een klein, menselijk verhaal schuil. Salam: een verhaal over liefde, spijt en een vader die uit onvermogen zijn twee zonen uit elkaar dreef.

Inleiding om 19:15

Inleiding om 19:15

Voorafgaand aan deze voorstelling is er een inleiding om 19.15 uur. Deuren gaan om 19.00 uur open. Kaarten à € 2,50 kunt u meebestellen bij uw bestelling. Heeft u al kaarten gekocht, dan kunt u de inleiding hier bestellen.

Geen tijd, zin of puf om naar de inleiding te gaan, maar ben je wel op zoek naar iets meer achtergrondinformatie? Luister dan HIER naar de Inleiding voor Onderweg podcast!

Aan vrijwel alle grote conflicten gaat een klein, menselijk verhaal vooraf. Terwijl de spanningen tussen de westerse en de Arabische wereld oplopen, nemen het NNT, Club Guy & Roni en Asko|Schönbergs K[h]AOS u mee naar hoe het begon. Een vader die niet weet hoe hij zijn vaderliefde moet tonen en vervolgens uit onvermogen zijn twee zonen uit elkaar drijft. Het verhaal van Abraham.

Grote conflicten naar menselijke schaal

Regisseur Guy Weizman brengt met Salam grote, religieuze en maatschappelijke conflicten terug tot menselijke schaal. Verhalen over liefde, spijt en jaloezie. Wie het werk van Weizman kent, weet dat Salam geen historisch bijbeldrama wordt. Verwacht, qua sfeer en energie, eerder iets als Tarantino’s ‘From Dusk Till Dawn’. Met een belangrijke rol voor de muziek.

De Marokkaans-Vlaamse schrijver Fikry El Azzouzi is in België een begrip die zich regelmatig in het Islam-debat mengt. Azzouzi schreef de teksten voor Salam waarin de snoeiharde realiteit terug wordt gebracht tot grappige dialogen.

“Salam is vol en veel, gedurfd, creatief en banaal totaaltheater”

★★★★ Recensie Trouw

“Een voorstelling die ingetogen drama en hartverscheurende scènes afwisselt met uitbundige humoristische momenten (…) Dit is geen voorstelling maar een belevenis.”

★★★★ Recensie Dagblad van het Noorden

“Salam is een geweldige, unieke, luidruchtige, soms finaal uit de bocht vliegende en ten slotte originele voorstelling, waarin aloude Bijbelse personages fris tot leven worden gebracht (…) een bizarre theatrale trip.”

★★★★ Recensie de Volkskrant

“Salam is door de grensoverschrijdende kracht en de tomeloze energie, een weldaad in de grote zaal en blijkt, gezien de samenstelling van het publiek in Groningen, ook aantrekkelijk voor jonge mensen. Wat geweldig.”

★★★★ Recensie Scenes magazine

“Zijn [Guy Weizman] voorstellingen stralen levensvreugde en passie, zijn een feest voor oog en oor en laten ook nog eens zien dat ras, geslacht, gezindte of nationaliteit er bij hem niet toe doen.”

★★★ Recensie Theaterkrant

Cast & Creatives
regie: Guy Weizman, tekst: Fikry El Azzouzi, choreografie: Roni Haver, beeld: Ascon de Nijs
componisten: Genevieve Murphy, Florian de Backere, Luke Deane, Yannis Kyriakides, Abderrahim Semlali, muzikale dramaturg/ begeleider: David Dramm

Met: Jack Wouterse, Bien de Moor, Bram van der Heijden, Senna Gourdou, Veerle van Overloop, Mohammed Azaay, Igor Podsiadly, Angela Herenda, Adam Peterson, Sofiko Nachkebiya, Harold Luya, Camilo Chapela, Maya Fridman (cello/zang), Daan van Koppen (saxofoon), Jochem Braat (toetsen), Jaber Fayad (ud), Wilco Oomkes (accordeon), Jacobus Thiele (percussie)

All major stories develop from a small story. And practically all world conflicts from disappointment or pain. Now that the tensions between the Western and the Arabic world are mounting more and more, the Noord Nederlands Toneel (NNT), Club Guy & Roni and Asko|Schönberg take the theatregoer back to where it all started: a father who does not know how to show his fatherly love and two brothers who are driven away from each other. This is Abraham’s story.

Both in the Koran and the Bible the story of Abraham and his sons Isaac and Ishmael is recorded. Ishmael is Abraham’s first son, fathered with slave Hagar. Isaac is the first son of Abraham’s wife Sarah. Both brothers are equally close to Abraham’s heart. For fear of Isaac not being recognised as her husband’s first son, Sarah forces Abraham to cast away Ishmael and his mother and send them to the desert. Isaac becomes one of the founders of Judaism and Christianity, whereas Ishmael becomes ancestor to the Muslims.

Moroccan-Flemish author Fikry El Azzouzi wrote the script for Salam. Through three dialogues – between Isaac and Ishmael, between Sarah and Hagar, and between Abraham (played by Jack Wouterse) and God – the NNT, together with Club Guy & Roni and Asko|Schönberg, brings major religious and societal conflicts back to a human story about love, regret, jealousy, growing old, the pain of being childless, and struggling with parenthood. Those who are familiar with Guy Weizman’s work know that this will not be a historical Bible drama. With regard to atmosphere and energy, Weizman chose to be inspired by Tarantino’s From dusk Till Dawn. Just as in other productions, music plays an important part: five young composers write, especially for this play, new folk songs that suit a new, more humane world.