Noord Nederlands Toneel

Noord Nederlands Toneel

EXIT Macbeth

Noord Nederlands Toneel

EXIT Macbeth

  • Donderdag 1 december 2022
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 19.15 uur: Stadsschouwburg open
  • 20.15 uur: Aanvang voorstelling
  • 21.45 uur: Einde voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Donderdag 1 december 2022
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

De horrorcocktail van machtswellust, oorlog en moordende ambitie in het originele stuk verbergt iets belangrijks: de natuur die zich verzet tegen het onophoudelijk geweld dat de mens veroorzaakt. Beelden van paarden, raven, donkere bossen en heksen komen steeds opnieuw terug, maar slechts als figuranten. 

Een antwoord op Macbeth
De Duitse theatermakers Jana Vetten en Jan-Christoph Gockel wilden geen Macbeth-bewerking maken, maar een theatraal antwoord formuleren op het origineel. Daarbij laten zij zich leiden door de vraag: wat gebeurt er als je Macbeth uit Macbeth haalt? EXIT Macbeth toont niet alleen het verlies van een personage, maar laat ook zien dat de volledige klassieke plotstructuur van De Tragische Heldenreis verdwijnt op het moment dat deze held niet meer aanwezig is.

Het resultaat is dan ook prima te bekijken als je geen idee hebt wie Macbeth is. Via improvisaties, het verzamelen van tekstfragmenten als Shakespeare-quotes, poëzie, academische literatuur en websites van heksenmusea ontstaat een associatieve montagevoorstelling. Een collage aan soundbites, beelden, fragmenten en situaties die niet zozeer een verhaal vertelt, maar, net zoals muziek, voortdurend nieuwe sferen oproept. Want wat hebben we er eigenlijk aan om in een hedendaags perspectief de klassieke slechterik op een voetstuk te blijven plaatsen?

Inleiding

Voorafgaand aan deze voorstelling is er een inleiding om 19.15 uur. Deuren gaan om 19.00 uur open. Kaarten à € 3,50 kun je meebestellen bij je bestelling of apart wanneer je al kaarten hebt.

“Met een indrukwekkende soundscape en het exuberant-dynamische toneelbeeld en kostuums is EXIT Macbeth een surrealistische nachtmerrie” – Theaterkrant 

Kijkwijzer Bekijk EXIT MACBETH als iedere andere NITE- of NNT-voorstelling; het is onmogelijk om alles te zien en te horen. Volg bij het kijken vooral je intuïtie. Laat los wat je denkt te weten en laat je verrassen door een mozaïek, een wervelwind aan beelden en geluiden en laat je raken.

Regie: Jan-Christoph Gockel, Jana Vetten / Cast: Angela Herenda, Sarah Janneh, Bien De Moor, Rosie Reith, Jésula Toussaint Visser kameroenschaap, raaf, vos, hert e.a. / Poppen(dieren)-ontwerp en coaching: Michael Pietsch / Decor- en kostuumontwerp: Janina Brinkmann / Compositie en hoorspel: Matthias Grübel / Lichtontwerp: Will Frikken / Dramaturgie: Thomas Lamers / Regieassistent: Ludy Golstein

What happens if Macbeth is no longer the hero of his own story?
Macbeth is the archetypal alpha male. But the original play’s horrifying cocktail of war, murder, and lust for power conceals another important idea: nature rebelling against incessant human violence. Images of horses, ravens, dark woods and witches occur again and again, but only in the background.

This reworking of the original is the Dutch debut of German directors Jana Vetten and Jan-Christoph Gockel. It asks what happens if you take Macbeth out of Macbeth. The removal of the tragic hero strips away the classic plot structure of the tragic hero’s journey, and leaves space for all the other things left outside the play’s spotlight, like witches, nature, and animals. Why, from a contemporary perspective, should we keep putting the archetypal bad guy on a pedestal?

The intuitive dramaturgy creates a subjective experience in which we can interpret the piece ourselves, without being forced to see everything in purely rational terms.

EXIT Macbeth is a visual, physical, interdisciplinary production with an absurdly humorous twist. Michael Pietsch has used stuffed animals to make unique puppets, which are brought to life by the NITE ensemble’s dancers and actors. This is the first time that they have been operated by players on the stage rather than by Pietsch himself. The result is a radical, highly visual and interdisciplinary rethink of the original play.

Vetten, Gockel, and Pietsch have worked together several times on adult pieces in which puppets play an important role. Each time, they seek new ways of breathing the power of life into dead material, which is what puppet theatre actually is, and giving it dramatic meaning that depends on the subject. In EXIT Macbeth, the symbiosis between animals’ and performers’ bodies plays an important role: who is whose boss? And can we infuse new life into something that we humans have killed or destroyed? It is these artists’ interdisciplinary way of thinking about movement, theatre, and puppetry that has led Noord Nederlands Toneel to work with them.