Zingend koor met focus op 2 vrouwen met liedboeken

Nederlands Kamerkoor

De Mis van Martin

Nederlands Kamerkoor

De Mis van Martin

  • Vrijdag 15 november 2024
  • SPOT/De Oosterpoort, Kleine zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 uur: start concert
  • 21:15 uur: einde concert
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Friday 15 november 2024
  • SPOT/De Oosterpoort, Kleine zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Een van de mooiste koorwerken aller tijden

A work loved worldwide

Het Nederlands Kamerkoor herdenkt de vijftigste sterfdag van de Zwitserse componist Frank Martin, die lange tijd in Naarden woonde. Zijn Mis voor dubbelkoor behoort tot de allermooiste koorwerken ooit. Daarnaast hoor je zijn betoverende Songs of Ariel (tekst uit de Tempest van Shakespeare), dat hij in 1951 componeerde voor het Nederlands Kamerkoor, en Quatre motets pour un temps de pénitence van Francis Poulenc, een andere componist waarmee het gezelschap warme banden onderhield.

Een van de allermooiste koorwerken

Martin schreef zijn Mis voor dubbelkoor in 1922, schoof het stuk daarna in zijn bureaula, voegde in 1926 een ontroerend Agnus Dei toe, om het vervolgens weer terug te leggen in zijn la. Pas in 1963 ging zijn meesterwerk in première, waarna het uitgroeide tot een wereldwijd geliefd werk. “Ik wilde niet dat het werk zou worden uitgevoerd. Ik vond het een zaak tussen God en mijzelf”, zou Frank er later over zeggen.

Bekijk hieronder de uitvoering van de Mis voor dubbelkoor door het Nederlands Kamerkoor in de Grote of Jacobijnerkerk in Leeuwarden in 2016.

Programma en bezetting
Frank Martin (1890-1974): Songs of Ariel
Francis Poulenc (1899-1963): Quatre motets pour un temps de pénitence
Frank Martin: Messe pour double choeur

chef-dirigent: Peter Dijkstra

Alleen vrije zitplaatsen beschikbaar
Prijs ticket is inclusief pauzedrankje

Het Nederlands Kamerkoor commemorates the 50th anniversary of the death of Swiss composer Frank Martin, who lived in Naarden for a long time. His Mass for double choir is among the most beautiful choral works ever written. You will also hear his enchanting Songs of Ariel (text from Shakespeare’s Tempest), which he composed for the NKK in 1951, and Quatre motets pour un temps de pénitence by Francis Poulen, another composer with whom the choir maintained warm ties.

Martin wrote his Mass for double choir in 1922, then shoved the piece in his desk drawer, added a moving Agnus Dei in 1926, only to put it back in his drawer. It wasn’t until 1963 that his masterpiece was premiered, after which it became a work beloved worldwide. “I didn’t want the work to be performed. I thought it was a matter between God and myself,” Frank would later say of it.