Música Temprana
Misa Criolla & Missa San Xavier
Een van de beroemdste composities uit Latijns-Amerika
One of Latin America's most famous compositions
Música Temprana maakte in 2021 een door klassieke muziekmagazine Luister met een 10 bekroonde opname van Misa Criolla. De Spaanstalige mix van traditionele Argentijnse volksmuziek en een katholieke mis, inclusief Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus en Agnus Dei, is dan ook onweerstaanbaar. In de aanloop naar Kerstmis brengt de groep een programma vol Zuid-Amerikaanse barokschatten, met het meesterwerk van Ariel Ramírez als rode draad.
Ramírez schreef de Misa Criolla in 1964 na al jaren met het idee te hebben rondgelopen. Als arme muziekstudent reisde hij in de jaren vijftig door Europa. Daar verbleef hij enige tijd in een Duits klooster, waar de nonnen Elizabeth en Regina Brückner hem vertelden hoe zij in de oorlogsjaren voedsel smokkelden naar een nabijgelegen concentratiekamp. Ramírez was zo onder de indruk van het verhaal dat hij uit dankbaarheid voor alle hulp een religieus werk wilde schrijven om de gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog te gedenken. Pas in 1964, toen andere talen dan het Latijn toegestaan werden in de katholieke kerk, voegde hij de daad bij het woord. Met zijn Misa Criolla raakte hij een snaar bij een groot publiek en de platen vlogen dan ook met miljoenen tegelijk over de toonbank.
Muzikale barokschatten uit Zuid-Amerikaanse kerken en kloosters
Música Temprana komt een week voor Kerstmis naar De Oosterpoort met een programma waarin Ramírez’ publiekslieveling de rode draad vormt. Maar er is nog veel meer moois. Zo hoor je de Missa San Xavier van de Italiaan Giovanni Battista Bassani en allerlei andere muzikale barokschatten die oprichter en dirigent Adrián Rodríguez Van der Spoel in Zuid-Amerikaanse kerken, kloosters en bibliotheken vond. Want de ontmoetingen tussen jezuïeten die zich in de achttiende eeuw Zuid-Amerika vestigden en de oorspronkelijke bevolking, leidde tot levendig, verrassend en uniek barokrepertoire, dat toch net even anders klinkt dan de barokmuziek uit Europa.
Bekijk hier het digitale programmablad.
“Wat we hier hebben slaat alles wat we eerder hoorden. Klassiek geschoolde stemmen met wortels in de Latijns-Amerikaans muziek, die met precisie, maar vooral met passie en overtuiging, zowel barokke als modernere klanken ten gehore brengen.”
– Luister over de cd Misa Criolla and popular devotion in Early Music
“Adrián Rodríguez Van der Spoel laat met zijn puike ensemble een paar barokke parels horen, maar ook het meest geliefde Argentijnse stuk uit de twintigste eeuw: de swingende Misa Criolla (…) Bij de inzet van het Gloria lijkt de hele zaal op te lichten.”
– de Volkskrant
For a long time, Ariel Ramírez had been toying with the idea of writing a musical mass. As a poor music student in the 1950s, the Argentinian composer traveled through Europe. There, he spent some time in a German monastery, where the nuns Elizabeth and Regina Brückner recounted how they smuggled food to a nearby concentration camp during the war years. Much impressed by this story and in gratitude for all their help, Ramírez composed Misa Criolla, a religious work commemorating the events of World War II.
Musical baroque treasures from South American churches and monasteries
Music ensemble Música Temprana, who made a brilliant recording of Misa Criolla in 2021, is coming to Groningen a week before Christmas with a program in which this work is the common through-line. The group also plays the Missa San Xavier by the Italian Giovanni Battista Bassani and other musical baroque treasures that founder and conductor Adrián Rodríguez Van der Spoel discovered in South American churches, monasteries and libraries. Música Temprana offers a unique repertoire that is full of surprises, stories and ecstasy.
“What we have here surpasses everything we’ve heard before. Classically trained voices with roots in Latin American music, performing both baroque and more modern sounds with precision, but above all with passion and conviction.”
– Luister on the CD Misa Criolla and popular devotion in Early Music