Monteverdi Choir and English Baroque Soloists
o.l.v. Sir John Eliot Gardiner
Icoon van de oude muziek
J.S. Bach: Lutherse Mis in F, BWV 233 / J.S. Bach: Süsser Trost, mein Jesus kömmt, BWV 151 / J.S. Bach: Magnificat, BWV 243a
Icoon van de oude muziek
Sir John Eliot Gardiner en zijn Monteverdi Choir komen in december – na het gedenkwaardige openingsconcert in september 2011 – voor de tweede keer naar Groningen. Daarmee gaat voor veel barokliefhebbers opnieuw een droom in vervulling, want Gardiner is een icoon, zeker als het gaat om de interpretatie van vocale muziek van Johann Sebastian Bach. Samen met de English Baroque Soloists maakte het Monteverdi Choir vele, zeer enthousiast ontvangen opnames met werken van Bach. Het stralende ‘Magnificat’ heeft een speciale plaats in Bachs vocale oeuvre. Deze lofzang op Maria is het eerste grote koorwerk dat hij componeerde na zijn felbegeerde aanstelling in Leipzig in 1723 en was dat jaar op Eerste Kerstdag voor het eerst te horen. ‘Süsser Trost, mein Jesus kömmt’, waarin de komst van het kerstkind wordt bezongen, is een van de mooiste aria’s die Bach ooit schreef. Het concert opent met een van zijn prachtige ‘kleine’ missen.
Bekijk hier alvast het programmaboekje.
Monteverdi Choir
English Baroque Soloists
Sir John Eliot Gardiner, dirigent
Hannah Morrison – sopraan
Eleanor Minney – mezzosopraan
Reginald Mobley – countertenor
Hugo Hymas – tenor
Gianluca Buratto – bas
Icons of the old music
Sir John Eliot Gardiner and his Monteverdi Choir are – after the memorable opening concert in September 2011 – coming to Groningen for a second time. This again is a dream come true for many baroque aficionados, because Gardiner is an icon, especially when it comes to the interpretation of Johann Sebastian Bach’s vocal music. Together with the English Baroque Soloists the Monteverdi Choir made very well-received recordings of works from Bach. The radiant ‘Magnificat’ holds a special place in Bach’s vocal oeuvre. This homage to Maria is the first major choir piece he composed after his desired appointment in Leipzig in 1723 and could be heard for the first time on Christmas Day that year. ‘Süsser Trost, mein Jesus kömmt’, in which the birth of the Christmas baby is sung, is one of the most beautiful arias Bach ever wrote. The concert starts with one of his wonderful ‘small’ masses. A day after this concert Sir John Eliot Gardiner holds a guest lecture about his Bach biography that was released two years ago.