LeineRoebana en Black Pencil
Farewell Future Welcome World
Hoopvolle mix van dans en muziek die culturen overstijgt
Hopeful blend of dance and music transcending cultures
Na de succesvolle voorstellingen Ghost Track en LIGHT presenteert LeineRoebana dit sluitstuk van hun Indonesië-trilogie. In deze tijd waarin alles misgaat, laten we niets na om de moed erin te houden. Geïnspireerd door persoonlijke herinneringen van Harijono Roebana, verweeft deze voorstelling met nieuwsgierigheid Indonesische en moderne dans en muziek, als een zoektocht naar zelfbegrip en gemeenschappelijkheid in een complexe wereld.
Samen met muziekensemble Black Pencil, gamelanensemble Kyai Fatahillah en componist Iwan Gunawan verkent LeineRoebana, voorbij het idee van culturele identiteit die verdedigd moet worden, de gemeenschappelijke wortels in verwondering en creativiteit.
Farewell Future Welcome World verweeft de vezels en haarvaten van Indonesische en Nederlandse klassieke- en hedendaagse dans, de opwindende klankwereld van Sundanese gamelan met die van het eigenzinnige Black Pencil, van westerse stemmingen met oosterse microtonaliteit. Zij biedt, voorbij het idee van culturele eigenheid en identiteit niet alleen een verrijkend artistiek avontuur, maar tevens een hoopvolle, diep menselijke ervaring.
After the successful works Ghost Track and LIGHT, LeineRoebana presents the finale of their Indonesia trilogy. In times when everything seems to go wrong, we leave no stone unturned to keep courage alive. Inspired by Harijono Roebana’s personal memories, this production weaves together Indonesian and contemporary dance and music in a search for self‑understanding and community in a complex world.
Together with music ensemble Black Pencil, gamelan ensemble Kyai Fatahillah and composer Iwan Gunawan, LeineRoebana explores, beyond the notion of cultural identity needing defense, shared roots in wonder and creativity.
Farewell Future Welcome World intertwines the fibers and capillaries of Indonesian and Dutch classical and contemporary dance, the thrilling sound world of Sundanese gamelan with that of the idiosyncratic Black Pencil, and Western tonalities with Eastern microtonality. It offers not only an enriching artistic journey beyond the idea of cultural singularity and identity, but also a hopeful, deeply human experience.













