Jens van Daele’s Burning Bridges

Nachthexen II: La Parisienne

Jens van Daele’s Burning Bridges

Nachthexen II: La Parisienne

  • Dinsdag 29 januari 2019
  • Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20:15: Aanvang voorstelling
  • 21:30: Einde voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Dinsdag 29 januari 2019
  • Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Een ode aan straffe vrouwen

Een ode aan straffe vrouwen

La Parisienne is een doordringend dansconcert over sterke vrouwen. Het is gebaseerd op een persoonlijk verslag van Cécile Lassonde, één van de spelers, dat zij maakte van de aanslagen in Parijs in de nacht van 13 november 2015. Samen met twee muzikanten en vijf dansers, schetst zij haar beleving. Gevoelens van wanhoop, angst, ongeloof, walging en razernij vermengen zich met moed, trots, strijdbaarheid en tristesse.

Extra informatie

Nachthexen

Met ‘NachtHexen I’ startte Jens van Daele een cyclus over sterke vrouwen in straffe tijden. Hij baseert zich op het geheel uit vrouwen bestaande Russische regiment Taman. Deze nachtheksen bombardeerden tijdens WOII in zweefvliegtuigjes met veel succes Duitse stellingen. Deel één, waarin Jeanne d’Arc centraal stond, kreeg vier sterren van de Volkskrant: “Choreograaf Jens van Daele vervlecht de geschiedenissensubtiel tot een pakkend geheel. (…) Stoere, krachtige bewegingen.” Ook in dit vervolg brengt Van Daele’s collectief van dansers, muzikanten, schrijvers, acteurs en dramaturgen een ode aan straffe vrouwen in sterke tijden.

Jens van Daele | Burning Bridges

Jens van Daele maakt voorstellingen onder de naam Jens van Daele’s Burning Bridges. Het is een telkens tijdelijk collectief van artiesten: dansers, muzikanten, schrijvers, acteurs en dramaturgen. Zij slaan bruggen , maar kunnen ze ook weer verbranden.

 

An ode to vigorous women
Jens van Daele kicked off his series about heroines from world history last season with ‘NachtHexen I [Night Witches I]’. He bases himself on the women-only Russian regiment Taman. These night witches very successfully bombed German postings in gliders during World War II. Part 1, in which Jeanne d’Arc was the central figure, was awarded with four stars by newspaper De Volkskrant: “Choreographer Jens van Daele subtly interweaves histories into one compelling piece. (…) Strong, powerful movements.”

In this sequel, Van Daele’s collective of dancers, musicians, actors, and playwrights again pays homage to vigorous women in strong times. ‘NachtHexen II: La Parisienne’ is powerful and subdued dance, strong and sensitive text theatre, and sharp and stilling live music.