Het Debuut
Via Rudolphi
Ontdek aanstormend theatertalent
Tijdens Het Debuut ontdek je de meest opvallende afstudeervoorstellingen van 2025. Op één avond zie je drie verschillende voorstellingen van dé theatermakers van de toekomst. Met Het Debuut geeft Via Rudolphi Producties al bijna 15 jaar de nieuwe generatie theatermakers een podium. Als één van de eersten zie je de makers van de toekomst, pioniers waar je ongetwijfeld nog veel van gaat horen.
Tijdens afstudeerpresentaties en theaterfestivals in het voorjaar worden de debutanten gescout. De jonge makers worden dit jaar voor het eerst begeleid door Debuut-ers van het eerste uur George Tobal.
Sem Abelskamp – BIBI LOLA
Met een wasserette als haar decor en de draaiende machines als live orkest, neemt BIBI LOLA je mee in een hartstochtelijk en intiem relaas: over de vuile was niet buiten willen hangen en je voor altijd willen verliezen in show, glitter en spektakel.
BIBI LOLA is een kwetsbare én tragikomische muziektheater solo over het leren omgaan met een trauma. Een persoonlijke voorstelling waarin acteur Sem Abelskamp je laat kennismaken met zijn alter-ego: de fenomenale BIBI LOLA.
Achter de façade schuilt het verhaal van een jongen wiens leven op een avond compleet veranderde. Het trauma dat hij opliep en zijn verlangens, dromen, humor en pijn leiden tot een zoektocht van iedere dag opnieuw jezelf proberen te zijn. BIBI LOLA is een handreiking naar iedereen die ooit het gevoel heeft gehad niet mee te mogen doen. Als je niet mee mag doen, moet je het zelf doen.
Sem Abelskamp (2000) studeerde aan de Arnhemse toneelschool ArtEZ. Hij werkt vanuit een persoonlijke urgentie gecombineerd met maatschappelijke thema’s en een flinke dosis humor. Zijn stukken gaan vaak over je niet gezien, gehoord of begrepen voelen.
Ramez Basheer – RAMLET
Zijn dit jullie verwachtingen of zijn dit mijn verwachtingen van jullie verwachting? Spelend met verwachtingen en gewoontes zoekt Ramez Basheer naar zijn plek in de wereld. Hij is aanwezig, maar niet zeker of hij er mag zijn.
Hoe blijf je trouw aan jezelf als je verleden je blijft achtervolgen? Hoe breek je los van verwachtingen en labels? En hoe vind je je eigen stem in een wereld vol meningen en oordelen?
In dit autobiografische theaterstuk deelt Ramez zijn persoonlijke verhaal over identiteit, zelfacceptatie en de kracht om je eigen weg te kiezen. Wat betekent het om jezelf te zijn, terwijl de wereld je steeds opnieuw definieert? Zijn verhaal is geen uitleg of conclusie — maar een oefening. Een oefening vol zelfspot, absurditeit, tedere twijfel en onverwachte humor.
Ramlet nodigt uit om te lachen, te luisteren, te twijfelen. Niet om te begrijpen. Niet om op te lossen. Maar om samen even stil te staan bij wat nog geen vaste vorm heeft.
Ramez Basheer (1987) is een Palestijns-Syrisch-Nederlandse acteur, afgestudeerd aan de Arnhemse toneelschool ArtEZ. Sinds 2015 woont hij in Nederland. Ramez ziet theater als noodzakelijk om mensen te verbinden en maatschappelijke thema’s invoelbaar te maken. Hij experimenteert graag en ziet kunst als een voortdurende ontdekkingsreis.
“Het Debuut presenteert de theatermakers van de toekomst, in de vorm van drie opvallende afstudeervoorstellingen. Ook deze editie telt bijzondere makers, goed voor een mooie theateravond.” – ★★★★ NRC
“Masking is een fenomeen waarbij een persoon onder sociale druk een figuurlijk masker opzet en zich aanpast aan het gedrag van de groep waarin die zich bevindt. Die kracht om het masker op te lichten hebben deze alumni overtuigend in de vingers.” – Theaterkrant
Neele Kamerbeek & Demi Dijstelberge -LA BLOOD UNDER LA NAILS
Twee vrouwen in een steriel witte kamer, scherp afgetekend tegen de omringende duisternis. Één spreekt de tekst. De ander playbackt en belichaamt het lichaam. Dan komen hun werelden samen. De vrouwen belanden in een trip die veel wegheeft van een jaren ‘80 erotische thriller. In deze surrealistische, onheilspellende maar toch alledaagse wereld zoeken de vrouwen hun vrijheid, terwijl de ruimte bloederiger en bloederiger wordt.
Dompel jezelf onder in een visuele en emotionele ervaring die doet denken aan de intense stijl van Quentin Tarantino’s Kill Bill, de schoonheid van Charlie’s Angels en het psychologische surrealistische drama van David Lynch. Hier staat de vrouw centraal als gedurfde agressor.
La Blood Under La Nails is een bloederige, rauwe en erotische trip waarin twee vrouwen hun grenzen doorbreken en tot het uiterste worden gedreven. Een intense performance doordrenkt met geweld en verlangen.
Neele Kamerbeek (2000) en Demi Dijstelberge (2002) studeerden aan de performance opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Ze zijn beiden multidisciplinaire makers. Geïnspireerd door de innerlijke strijd van ieder mens creëren zij een visuele wereld waarin elementen van geweld, sensualiteit, absurditeit en schoonheid terugkomen.
“Het concept staat garant voor ongepolijste theaterpareltjes van prille makers die je vaak later in het reguliere circuit weer tegenkomt.” ★★★★ De Volkskrant
“Het Debuut [..] Een bijzonder, jaarlijks initiatief, dat niet genoeg geprezen kan worden en eigenlijk meer navolging verdient.” ★★★★ NRC
“Drie korte voorstellingen van jonge theatermakers op één avond. Dat is de luxe die onder de noemer Het Debuut al heel wat jaren wordt aangeboden door Via Rudolphi Producties. (…) Een buitenkansje.” ★★★★ De Volkskrant