Het Debuut 2021

Het Debuut 2021

Jubileumtournee 10e editie

Het Debuut 2021

Jubileumtournee 10e editie

  • Donderdag 30 september 2021
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 19:15 uur: Stadsschouwburg open
  • 20:15 uur: Aanvang voorstelling
  • 22:00 uur: Einde voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)

Niet meer weg te denken uit het theaterlandschap: Het Debuut, met jonge theatermakers die met lef en scherpzinnigheid hun werk tonen. Rudolphi Producties selecteert voor de tiende keer de meest aansprekende korte voorstellingen van dit moment.

Tijdens een avontuurlijke avond, waarop je drie verschillende voorstellingen voorgeschoteld krijgt, nemen de makers je mee in hun belevingswereld. Ze ontroeren, vertederen, verontrusten en schudden je wakker. Ook dit jaar reist een gastheer mee die de avond inleidt en je na afloop persoonlijk laat kennismaken met de mogelijke toptalenten van morgen. Het Debuut is voor veel beginnende makers van onschatbare waarde gebleken, maar blijkt ook voor een beetje avontuurlijk ingestelde theaterliefhebber een gouden tip. “Het levert consequent spannende theateravonden op, waarin je jonge makers ontmoet waar je vaak nog veel van blijft horen.” (Theaterkrant over de editie van 2019)

Dit jaar in Het Debuut:

Annihilation
I reduce to nothing
Aleksej Ovsiannikov

Hoe kun je afstand nemen van jezelf, je ego, en opgaan in de ruimte totdat je er helemaal in verdwijnt? Wat blijft er over als de mens afwezig is? Aleksej onderzoekt hoe het lichaam zich terugtrekt. We zien langzaam de grond onder zijn voeten verdwijnen. Een requiem, een gedicht, een fysieke performance. Het confronteert ons met de kwetsbaarheid van ons bestaan. Een poging tot loslaten in een tijd waarin niks meer vast te houden valt.

Aleksej Sergevitch Ovsiannikov (1990) geboren en getogen Amsterdam-Zuidoost en opgevoed door Russische ouders, studeerde in 2021 af aan de mimeopleiding van de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam.

Flying High
Eva Van Kleef, Maria Marbus

Een vriendengroep worstelt met de paradox van onze hedendaagse prestatie- en concurrentiemaatschappij. Het is eng om uitzonderlijk te zijn, maar ook eng als anderen uitzonderlijker zijn dan jij. Krampachtig blijft de groep bij elkaar. Tot een van de vrienden wil uitblinken en het hogerop zoekt. Hij wil vliegen.

In deze talige, 90’s-inspired voorstelling wordt menselijk gedrag uitvergroot. Een hedendaagse interpretatie van Icarus in gabberkostuums.

Eva van Kleef (1998) en Maria Marbus (1996) vonden elkaar in hun gezamenlijke liefde voor Griekse mythologie en studeerden in 2021 allebei af aan resp. de regieopleiding en de acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht.

actually… let’s forget about me
Charlotte Gillain

Een vrouw, alleen in haar slaapkamer. Onzeker over wie ze is en wat ze zal worden. Ze filmt zichzelf. We treden een anonieme maar toch ook intieme ruimte binnen. In een poging haar zoektocht vast te leggen zien wij haar constant veranderen. Ze daagt ons uit om mee te gaan in een realiteit waar iedereen iedereen zou kunnen zijn.

actually…let’s forget about me is een interdisciplinair videowerk, ontstaan uit een kruisbestuiving tussen mime en kunstmatige intelligentie. Het gebruik van deepfake software versterkt het thema: in hoeverre zijn wij eigenaar van onze eigen identiteit.

Charlotte Gillain (1998) afkomstig uit Kalmthout, een klein dorpje naast Antwerpen, studeerde in 2021 af aan de mimeopleiding van de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam.

SKIN
Jim Buskens

In SKIN bewegen performers Manouk Pluis en Jim Buskens om elkaar heen in een poging één genderneutraal lichaam te vormen. Langzaam vervagen de grenzen, ze verstrengelen tot één geheel waarin je niet meer ziet welk lichaamsdeel van wie is. In deze performance overstijgen de dansers de aangeboren fysieke verschillen en gaan ze op zoek naar het nulpunt van ons menselijk lichaam.

SKIN werpt een nieuwe blik op gender en het lichaam. De aangenomen ideeën over wat een mannen- en vrouwenlichaam is worden opgeschud.

Jim Buskens (1996) en Manouk Pluis (1999) studeerden in 2021 af aan resp. de performance- en acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Vertrekpunt in hun werk is transformatie, zowel lichamelijk als maatschappelijk.

“Een van de beter bewaarde geheimen van het Nederlandse theater. Dat bewijzen de drie jonge makers met verrassende, contemplatieve voorstellingen. Spannend, beangstigend en ontwrichtend – dat is precies waarom je naar Het Debuut gaat.”
– de Volkskrant over de editie van 2019

“Al jaren selecteert Rudolphi Producties een of meerdere afstudeervoorstellingen voor Het Debuut. Het levert consequent spannende theateravonden op, waarin je jonge makers ontmoet waar je vaak nog veel van blijft horen.”
– Theaterkrant over de editie van 2019

Deze voorstelling wordt toneel-op-toneel gespeeld, een bijzondere setting waarbij het publiek op een tribune op het podium zit. Alle plaatsen hebben zeer goed zicht en zijn vrij te kiezen, de zaal gaat vlak voor aanvang open.