De vier musici van het strijkkwartet op witte bank tegen witte achtergrond. In het midden de twee vrouwelijke leden in het rood, geflamkeerd door de twee mannen in het zwart (de achterste man staat achter de bank)

Cuarteto Casals

Noche Española

Cuarteto Casals

Noche Española

  • Donderdag 24 oktober 2024
  • SPOT/De Oosterpoort, Kleine zaal / Trompsingel 27
  • 20.15 uur: Start concert
  • 21.05 uur: Pauze
  • 21.25 uur: Aanvang deel twee
  • 22.00 uur: Einde
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Thursday 24 october 2024
  • SPOT/De Oosterpoort, Kleine zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Spaans kwartet speelt klassiekers van o.a. Brahms, Boccherini en Turina

Spanish roots, classics by Brahms, Boccherini, Arriaga and Turina

Cuarteto Casals behoort al ruim een kwart eeuw tot de absolute wereldtop. Het uit Barcelona afkomstige strijkkwartet, vernoemd naar de Spaanse cellist, componist en dirigent Pablo Casals (1876-1973) brengt de grote klassiekers uit het genre, maar blijft ook trouw aan zijn Spaanse roots. Tijdens dit concert prijken de namen van Brahms en Boccherini naast die van landgenoten Arriaga en Turina,

De voor velen wellicht onbekende Juan Crisóstomo de Arriaga (1806-1826) gold als een wonderkind. Zijn talent werd echter in de knop gebroken: hij overleed vlak voor zijn twintigste aan tuberculose. Toch verwierf Arriaga in die korte tijd al de bijnaam van ‘Spaanse Mozart’. Ook zijn geboortedag – 27 januari – deelt hij met Mozart.

La oración del torero (het gebed van de stierenvechter) is een ruim acht minuten durende compositie uit 1925 die Joaquín Turina (1882-1949) schreef nadat hij stierenvechters in een kapelletje had zien bidden voordat de strijd in de arena begon. Boccherini werd in 1743 in het Italiaanse Lucca geboren, maar leefde van 1768 tot aan zijn dood in 1805 in Spanje. Van hem hoor je zijn Strijkkwartet nr.5.

Tot slot Brahms, die met name over zijn kamermuziek genadeloos kritisch was. Beethoven had de lat zo hoog gelegd, dat er waarschijnlijk heel wat strijkkwartetten en andere kamermuziekwerken in de open haard zijn beland. Uiteindelijk publiceerde Brahms er drie. Zijn eerste hoor je tijdens dit concert.

Programma en bezetting
Juan Crisóstomo de Arriaga: Strijkkwartet nr.3
Luigi Boccherini: Strijkkwartet nr.5 in g op.32
Joaquín Turina: La oración del torero
Johannes Brahms: Strijkkwartet nr.1 in c op.51/1

viool: Vera Martínez Mehner en Abel Tomàs | altviool: Christina Cordero | cello: Arrnau Tomàs

vrouw in rode jurk op gele bank met viool op schoot kijkend naar rechts

Let op:
De capaciteit van parkeergarage Q-Park naast De Oosterpoort is vanwege onderhoud tijdelijk zeer beperkt. In de servicemail die je een paar dagen voor je bezoek ontvangt, staat de meest recente informatie en worden alternatieve parkeerlocaties genoemd!

Alleen vrije zitplaatsen beschikbaar
Prijs ticket is inclusief pauzedrankje

Cuarteto Casals has been among the absolute best in the world for over a quarter of a century. The Barcelona-based string quartet, named after the Spanish cellist, composer and conductor Pablo Casals (1876-1973), performs the great classics of the genre, but also remains true to its Spanish roots. At this concert, the names of Brahms and Boccherini will stand alongside those of compatriots Arriaga and Turina,

Juan Crisóstomo de Arriaga (1806-1826), perhaps unknown to many, was considered a child prodigy. However, his talent was broken in bud: he died of tuberculosis just before his twenties. Yet in that short time Arriaga already acquired the nickname of “Spanish Mozart. He also shares his birthday – Jan. 27 – with Mozart.

La oración del torero (the prayer of the bullfighter) is a more than eight-minute composition from 1925 that Joaquín Turina (1882-1949) wrote after seeing bullfighters pray in a little chapel before the fight in the arena began. Boccherini was born in 1743 in Lucca, Italy, but lived in Spain from 1768 until his death in 1805. From him you will hear his String Quartet No. 5.

Finally, Brahms, who was mercilessly critical of his chamber music in particular. Beethoven had set the bar so high that quite a few string quartets and other chamber music works probably ended up in the fireplace. In the end, Brahms published three. You’ll hear his first at this concert.