Cameron Carpenter
Fenomeen op de orgelbank
werken van o.a. J.S. Bach, Dupré, Brahms en Tsjaikovski, traditionals en improvisaties
Fenomenaal orgelspel
Popliefhebbers weten hoe brutaal en swingend een orgel kan klinken, maar in de klassieke wereld is het instrument toch vooral verbonden aan serieuze kerkmuziek. Sinds Cameron Carpenter op de orgelbank plaatsnam, is dat allemaal anders. De 35-jarige Amerikaan is zonder twijfel de meest spraakmakende organist ter wereld, een fenomeen dat pop en klassiek combineert en met onmogelijk geachte orgelbewerkingen op de proppen komt. Carpenter is op z’n zachtst gezegd een opvallende verschijning, maar laat u niet misleiden: wat hij uit zijn zelfontworpen elektronisch orgel met een waarde van één miljoen dollar tevoorschijn tovert, is virtuoos. “Vriend en vijand zijn het over één ding eens: zulk fenomenaal orgelspel is simpelweg nog nooit vertoond.” (Opus Klassiek)
Bekijk hier een fragment uit het programma Podium Witteman over Cameron Carpenter en hier het programmaboekje.
Voorafgaand aan het concert interviewt Hessel bij de Leij de musici ‘Op de Bank’. Bekijk een impressie en lees hier een interview met Hessel bij de Leij uit de Agenda 3, 2016.
Volledige programma
Johann Sebastian Bach
In dulci jubilo (Orgelbüchlein) BWV 729
Marcel Dupré
Le monde dans l’attente du Saveur
Traditional: O du fröhliche
Johannes Brahms
Es ist ein Ros entsprungen
Johann Sebastian Bach
Passacaglia und Fuge c-Moll BWV 582
— pauze —
Traditional
Once in Royal David’s City (arr. Willcocks / transcr. Carpenter)
Felix Bernard
Winter Wonderland
Leo Sowerby
Carillon
P.I. Tsjaikovski
Dans van de suikerfee (uit het ballet de Notenkraker) (arr. C.Carpenter)
Improvisatie
Christmas in Three American Styles