Barokopera Amsterdam
Acis en Galatea
De grootmeester van de liefdesopera
‘De charme schuilt bovenal in het uitstekende jonge koor, dat geanimeerd zingt in de vele ensembles’ (NRC)
‘Het instrumentale ensemble speelde bij de première in Den Haag levendig en responsief…de muzikale integriteit vormde een prettig contrast met de curiositeiten op het toneel’ (NRC)
De mens is altijd gefascineerd geweest door de liefde, denk maar aan de duizenden serenades, opera’s en popsongs die erover geschreven zijn. In het achttiende-eeuwse Europa zaten de operatheaters vol met toeschouwers die liefdesverhalen wilden zien en horen. Ze hadden geluk: Händel was in dit genre een grootmeester. Zijn lievelingsopera was ‘Acis & Galatea’, die hij bijna honderd keer liet opvoeren. Het verhaal gaat over de ontroerende en zinnelijke nymf Galatea en de brave herder Acis, die smoorverliefd op elkaar zijn. Maar de cycloop Polyfemus is verblind door jaloezie en verplettert Acis. Het orkest en de vocalisten vertolken jubelend de draaikolk van emoties en de natuur in Händels kleine meesterwerk. Bekijk hier alvast de trailer.
“De regie zit propvol ideetjes, maar gaat niet gebukt onder pretenties. De opeenstapeling van rare details en haast obsessieve herhalingen wordt geleidelijk effectiever en amusanter. Maar de charme schuilt bovenal in het uitstekende jonge koor, dat geanimeerd zingt in de vele ensembles.” – Joep Stapel (18-01-2017).
★★★ Recensie NRC
“Het is een van de vele fraaie vondsten in de uitvoering van artistiek leider Frédérique Chauvet en regisseur Julien Chavaz die gedurende de hele opera abstractie, humor en muzikaliteit verbinden. Elodie Kimmel is als lichtvoetige en ongenaakbare waternimf perfect gecast, net zoals Jan-Willem Schaafsma als de dromerige en ietwat wereldvreemde herder Acis en bas-bariton Marc Pantus als de verliefde Polyphemus.” – Henri Drost (16-01-2017)
Lees hier de volledige recensie uit de Theaterkrant.
Recensie Theaterkrant
“Regisseur Julien Chavaz stelde de pure onschuld van de idylle centraal. In een eenvoudig decor van egale wanden en zwarte kubussen acteerden de zangers vrijwel zonder rekwisieten op aandoenlijke, welhaast kinderlijke wijze. Dit ontlokte aan het publiek zowel hartelijk gelach als meewarig gegniffel. De marge tussen vertedering en ergernis is soms smal en sterk afhankelijk van persoonlijke instelling” – Martin Toet (16-01-2017).
Lees hier de volledige recensie uit Place de l’Opera.
Recensie Place de l’Opera
sopraan: Elodie Kimmel | tenor: Jan-Willem Schaafsma | bas-bariton: Marc Pantus | sopraan: Salomé Zangerl | tenor: Falco van Loon
artistieke leiding: Frédérique Chauvet | regie: Julien Chavaz | toneelbeeld: Lea Hobson | kostuums: Noelle Brühwiler | lichtontwerp: Eloi Gianini | haarwerk en grime: Sanne Oostervink | artistiek medewerker: Anne Schwaller | vertaling: Toon van Wolferen