Annelie

Annelie

Annelie

  • Zondag 19 december 2021
  • SPOT/De Oosterpoort, Binnenzaal / Trompsingel 27
  • 20:30 start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)

Wie weleens de Calm & Focused playlist op Spotify beluistert, heeft ongetwijfeld de muziek van pianiste Annelie voorbij horen komen. Haar spel is kalm, subtiel, minimalistisch, maar bezit tegelijk een onmiskenbare emotionele kracht. Zelf noemt Annelie het verstilde instrumentale popmuziek: door haar werk zo eenvoudig mogelijk te houden geeft ze luisteraars genoeg ruimte om hun eigen weg erin te kunnen vinden. Binnen de reacties die Annelie ontvangt van haar luisteraars heerst een overkoepelende ervaring: een bepaalde gemoedstoestand vinden om tot rust te komen.

Annelie’s debuut After Midnight kwam grotendeels tot stand uit flarden van bestaande liedjes. Op haar tweede langspeler Hertz werkt ze meer vanuit haar intuïtie. Het album is opgenomen in de gelijknamige zaal van TivoliVredenburg. Bijna iedere songtitel is afgeleid van een specifieke situatie waarin het nummer is ontstaan, waardoor Hertz een verzameling is geworden van vastgelegde momenten. Zo vormt het album een ontlading van alle lawaai in de wereld. En ook het lawaai tussen de oren.

Verstilde pianosongs
Sommige liedjes ontstonden bijna toevallig. 1900 kwam bijvoorbeeld tot Annelie toen ze een biografie over Claude Debussy las. Lost komt voort uit een situatie waarin er veel druk was, waarin Annelie toevlucht moest zoeken achter de piano voor de lange adem. Andere nummers draaien weer om het waarborgen van iets wat verloren dreigt te gaan. Annelie vangt het allemaal in haar prachtige verstilde pianosongs.

If you ever tuned in to the Calm & Focused playlist on Spotify, chances are high you are already familiar with the music by Dutch pianist Annelie. Her work is calming, subtle and minimalistic, but also imbued with an indisputable emotional force. Annelie herself describes her music as tranquil instrumental pop: by keeping her compositions as simple as possible, her listeners remain free to find their own way in her musical world.

Annelie’s debut album, After Midnight, consisted mostly of fragments from preexisting works. In her sophomore feature, Hertz, Annelie relies more on her own intuition. Nearly every song is an evocation of the specific circumstances under which it came into being, making the album a collection of instrumental snapshots. Hertz offers a moment of quiet and contemplation in a world filled with static and noise.