Van bon tot barcode
Op 3 en 5 juni start de kaartverkoop voor heel veel nieuwe voorstellingen en concerten van SPOT Groningen. Wat nu met een paar klikken geregeld is, was ooit een proces van weken, papierwerk en veel geduld.
De papieren tijd
In 1984, het jaar waarin de Stadsschouwburg heropende na een verbouwing van zeven jaar, verliep de kaartverkoop via papieren bonnen. Members – toen nog Agenda-abonnees – knipten een bestelbon uit het magazine, vulden deze in en stuurden die per post op of brachten hem persoonlijk langs. Bij binnenkomst kreeg de bon een datumstempel: wie het eerst kwam, wie het eerst maalde. Wie na een week niets had gehoord, kon ervan uitgaan dat de reservering was gelukt. Stoelen werden verkocht van scheurplattegronden: gekleurde papiertjes met genummerde stoelen, die uit een kartonnetje werden gescheurd en met een nietje aan de bestelling werden bevestigd. Elke dag van de week had een andere kleur: maandag groen, dinsdag grijs, woensdag oranje, donderdag blauw, vrijdag bruin, zaterdag roze en zondag geel. De nietmachine en telrol waren heilig, computers kwamen er nog niet aan te pas. Er werd afgerekend met cash, girobetaalkaart of theaterbonnen.
De eerste computer
Een aantal jaren later deed de computer zijn intrede in het kaartverkoopproces. Formulieren bleven in gebruik: één voor Agenda-abonnees met voorrang en één voor niet-abonnees. Tijdens de voorverkoop konden geïnteresseerden hun formulieren opsturen of langsbrengen. In de zomermaanden werden in ploegendiensten formulieren ingevoerd, kaarten geprint en verstuurd.
Lange rijen en slaapzakken
Gingen er grote namen – bijv. Bert Visscher, Youp van’t Hek, Noorderslag of The Rolling Stones in het Stadspark – in de verkoop? Dan werd het spannend. Fans lagen soms met slaapzakken voor de deur van De Oosterpoort, in de hoop de eerste te zijn zodra de verkoop startte. Want wie vooraan in de rij stond, had de grootste kans op een kaartje. Kaarten werden nog steeds handmatig ingeboekt door kassamedewerker.
Van slaapzak naar klik
Met de komst van online ticketing zo rond 2011 veranderde er veel. Opeens was er kaartverkoop mogelijk via de website, en konden theater- en muziekliefhebbers op elk gewenst moment van de dag met hun computer, telefoon of laptop zelf kaarten en plaatsen kiezen. Geen stempels of postzegels meer, geen rolkasten of nietmachine.
Kaartverkoop anno 2025
Vandaar de dag kopen bezoekers hun kaarten grotendeels digitaal. Het merendeel van de bezoekers – 79% – gebruikt een mobiele telefoon om kaarten te kopen, en laat de barcode van het digitale ticket bij de ingang scannen. Grote verkoopmomenten met veel nieuw en populair aanbod zoals die van 3 en 5 juni, blijven nog steeds spannend. De vraag naar populair aanbod overtreft vaak ruimschoots het aantal beschikbare kaarten, waardoor niet iedereen kaarten kan bemachtigen. Bij piekmomenten gaat er vanzelf een digitale wachtrij aan, maar de slaapzak kan gelukkig thuisblijven.