Interview Mariska Brink
Mariska Brink (Groningen, 1995), Stadjer in hart en nieren, is sinds 1 juni als programmeur muziek bij SPOT toegevoegd aan het team van Peter Sikkema en Joey Ruchtie. Een prachtige, maar eigenlijk ook logische stap in een leven dat, zolang Mariska zich kan herinneren, in het teken staat van muziek. Een leven ook waarin ze graag op de achtergrond actief is in de muziekindustrie. Tijd om kennis te maken.
“Onze buurvrouw was pianiste, ik hoorde haar vaak spelen en dacht: dat wil ik ook! Vanaf mijn zesde kreeg ik les van haar. Superleuk. In de jaren die volgden had ik wel in mijn achterhoofd dat ik muzikant wilde worden, of in ieder geval dat ik iets met muziek wilde gaan doen. Ik ben uiteindelijk gaan studeren aan de School voor de Kunsten, hoofdvak zang en bijvak piano. Daar ontstond een bluesrockband, waarmee we onder meer op de Rhythm & Blues Night hebben gestaan en in het voorprogramma van De Dijk hebben gespeeld. We werden destijds geboekt door Peter Sikkema, zo heb ik hem leren kennen. Daarnaast ben ik tijdens en na mijn opleiding het Bommen Berend Festival gaan programmeren, in samenwerking met de Koninklijke Vereeniging voor Volksvermaken. Daar stonden onder anderen Hannah Mae, The Vices en Dawn Brothers. Ik heb uiteindelijk zo’n vijf of zes edities geprogrammeerd.
Achter de schermen
Ik heb tussendoor ook nog een kleine drie jaar als audicien gewerkt, een prachtige baan waarin ik met mensen met slechthorendheid werkte. Maar ik was nog superjong en de drive om iets in de muziekindustrie te doen, bleef. Ik vond optreden met mijn band eigenlijk pas leuk als we het laatste nummer gespeeld hadden. Het regelen van de optredens, het onderhandelen, bellen, mailen, het voor ogen hebben waar je met je band wilt staan, dat vond ik allemaal veel interessanter. Op een gegeven moment boekte ik voor het Bommen Berend Festival een band bij Muzink, een booking agency hier in de stad. We raakten in gesprek en ik kon aan de slag als artiestenmanager bij hun managementtak Phonic, met onder meer Blanks, Joe Buck en MEAU, die op dat moment door het dak ging. Daar heb ik een hoop geleerd: ik hield me met name bezig met de live- en zakelijke kant, ik was als tourmanager veel onderweg, bezocht zalen en festivals in Nederland en België en was speaker op ESNS. Er kwam een moment dat ik een soort tussenbalans opmaakte: waar wil ik precies heen? Ik ben toen gestopt zonder iets nieuws te hebben. Ik dacht: ik ga eerst her en der koffiedrinken om me te oriënteren. Zo kwam ik terecht bij Agents After All in Amsterdam. Zij verzorgen het management voor onder anderen Guus Meeuwis, Suzan & Freek en Racoon en houden zich bezig met Ziggo Dome-producties en Concert at Sea. Het is een grote speler. Ik was voornamelijk betrokken bij de managementafdeling van Guus Meeuwis. Maar toen kwam deze vacature bij SPOT: daar móést ik op solliciteren.
Roots
Er gebeurt ontzettend veel bij SPOT. Sowieso groeit de programmering elk jaar, Summerstage is erbij gekomen, de ODE-concerten in de Groninger kerken en ga zo maar door. Ik ga in ieder geval aan de slag met de reguliere (pop)programmering, My First Festival en de Rhythm & Blues Night. Ik luister naar veel verschillende genres, ook vanwege mijn programmeer-pet, maar privé kom ik toch vaak uit in de rootsy, blues- en soulachtige hoek. De ouders van mijn beste vriendin draaiden Van Morrison, Tony Joe White, Rory Block, Bonnie Raitt, Aretha Franklin, Joni Mitchell, dat werk. Muziek is een belangrijk onderdeel van mijn leven. Ik kan hele avonden rondstruinen op Spotify, op zoek naar nieuwe muziek en als ik ergens iets goeds hoor, zoek ik het ook gelijk op. Ik zie veel concerten en rijd daarvoor graag door het hele land. Mijn plannen? Groningen is natuurlijk een jonge stad, een studentenstad. Ik denk dat er op dat gebied nog veel potentie is. Meer de nacht in, bijvoorbeeld. Ook hou ik graag nieuwe acts en bands in de gaten. Daarnaast willen we een zo divers mogelijk programma neerzetten voor iedereen en blijven vernieuwen: Summerstage is daar een mooi voorbeeld van.
Droombaan
Ik vind het een hele eer dat ik mee mag denken over wat er muzikaal in Groningen gebeurt en gaat gebeuren. Eerder programmeerde ik dus voor een festival en zat ik aan de andere kant van de tafel in de managementwereld. Het is fijn om deze opgedane ervaring mee te nemen als programmeur bij SPOT. En dan mag ik ook nog samenwerken met twee superervaren programmeurs. Dit is een droombaan, al helemaal voor een Stadjer.”
