Noord Nederlands Orkest

Noord Nederlands Orkest

Wereldhits in eigentijdse klassieke muziek

Noord Nederlands Orkest

Wereldhits in eigentijdse klassieke muziek

  • Vrijdag 12 maart 2021
  • SPOT/De Oosterpoort, Grote zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)

Met eenvoudige middelen een overweldigend effect bereiken, dat is de essentie van de pianomuziek van de Franse componist Erik Satie. Hij stond ermee aan de wieg van de seriële en minimalistische muziek die later in de 20e eeuw opkwam. De Nederlandse componist Anthony Fiumara maakte bewerkingen voor symfonieorkest van Satie’s Gnossiennes en Gymnopédies.

De Nederlandse componist Jan-Peter de Graaff (1992) schreef in 2017 het Celloconcert ‘Rimpelingen’ voor cellist Hans Woudenberg van AskoSchönberg. In het VPRO-programma Vrije Geluiden legde de componist uit dat hij zich liet inspireren door op het water ketsende steentjes. Het eerste steentje dat je keilt, zinkt meteen, maar na oefening kun je ze aan aantal keren laten stuiteren. “Dan zoem ik in op de rimpelingen die op het wateroppervlak ontstaan en op wat op wat daaronder gebeurt; dat is het ensemble. Daar ontstaat een complete wereld die uiteindelijk uitdooft.”

Jan-Peter de Graaff
Jan-Peter de Graaff is een productieve en veelzijdige componist. Zijn transparante, kleurrijke en melodieuze muziek is beïnvloed door zowel de grote romantische componisten van de 19e eeuw als door jazz, tango en folkmuziek. Celliste is Maya Fridman, winnares van de Dutch Classical Talent Award 2019.

Derde Symfonie van Górecki
In 1976 schreef de Poolse componist Górecki zijn , beter bekend als Symfonie der Klaagliederen. Veelzeggend zijn reacties op YouTube als ‘pijn klonk nog nooit zo mooi’ en ‘dit snijdt door de ziel’. Toen zangeres Beth Gibbons van de Britse band Portishead het stuk in 1992 zong, werd het onverwachts een grandioze hit. De opname die sopraan Dawn Upshaw vervolgens maakte, was een regelrechte kaskraker. Górecki zelf wist niet wat hem overkwam.

Liederen
De liederen gaan over moeder en kind die van elkaar losgerukt zijn. De teksten zijn ontleend aan 15e-eeuwse gebeden, Silezische volksliederen en een indringend opschrift van een jonge vrouw in een Gestapogevangenis. De liederen worden vertolkt door de Israëlische sopraan Gal James, een van de grote operanamen van dit moment. Zij was lid van de befaamde internationale operastudio van de Staatsoper Berlin en werkte al samen met grote dirigenten als Daniel Barenboim, Neeme Järvi en Seji Ozawa.