“Wat een stem! Wat een plaat! Met Let ‘Em All Talk heeft Luke Elliot een overdonderend album gemaakt. Een werkstuk dat uitroeptekens verdient.” Het zijn de lovende woorden van recensent John Gjaltema (Altcountry.nl) over het dit jaar verschenen derde album van deze vanuit Oslo opererende Amerikaan.
Rond 2010 speelt de uit New Jersey afkomstige zanger en pianist met zijn band in bescheiden New Yorkse clubs. Tot zijn composities in 2012 opduiken in de soundtrack Benny The Bum, het filmdebuut van regisseurs Paul en Daniel Cantagallo dat wordt uitgeroepen tot Best Local Film op het Philadelphia Independent Film Festival. In 2014, het jaar waarin zijn EP Provisions verschijnt, ontmoet Elliot een Noorse journalist, waardoor zijn muziek wordt gepromoot in het grootste dagblad van Noorwegen. Hij pakt zijn koffers en reist af naar Oslo, waar hij in 2016 zijn debuutalbum Dressed For The Occasion opneemt.
Elliots duistere gothic americana slaat aan, de zalen lopen vol en ook opvolger The Big Wind wordt enthousiast ontvangen. Rolling Stone France noemt hem “an undeniable talent combined with a truly stunning voice”, MOJO Magazine UK gooit er nog een schepje bovenop: “A master of accessible, twisted, gothic Americana.” Met Let ‘Em All Talk schiet hij zijn carrière naar nog hogere regionen. Het album – met onder andere de geweldige murder ballad William Tell – roept vergelijkingen op met werk van Nick Cave, PJ Harvey, Joe Henry en The Walker Brothers. “Niet alleen de kwaliteit van het songwerk en het adembenemende stemtimbre van Luke Elliott tillen iedere track op, de ongeëvenaarde naadloze versmelting van duistere Americana met elegante Scandinavische muzikale elementen resulteren in een meesterlijke langspeler.” (Written in Music)