Lee Bains + the Glory Fires uit Birmingham, Alabama serveert een interessant brouwsel van ingrediënten: de branie van southern rock, het compromisloze van de punk, het diepgravende van de indierock en de grooves van de R&B. Lynyrd Skynyrd meets The Clash. Sinds het uitbrengen van hun eerste album There Is a Bomb in Gilead in 2012 heeft de band een stevige reputatie opgebouwd als “punks revved up by the hot-damn hallelujah of Southern rock”, aldus National Public Radio. Voor de opvolgers Dereconstructed (2014) en Youth Detention uit 2017 nam de band de Texaanse punkproducer Tim Kerr mee naar de studio. In zijn intelligente en zeer persoonlijke liedjes verkent Bains niet alleen de complexe sociaal-politieke erfenis van het zuiden van de Verenigde Staten waarin hij opgroeide, maar ook de persoonlijke demonen die hem sindsdien opjagen. Ook buiten de band laat hij van zich horen op geëngageerd gebied. Hij speelde benefietshows voor stakende mijnwerkers, Southern Black LGBTQ en voedselbanken en The New Yorker publiceerde gedichten van hem.
Voor het vijfde album, dat in augustus ’22 verscheen, nam Bains Drive-By Truckers-producer David Barbe in de arm. Het betekende een nieuwe, meer folky sound, met gastmuzikanten, blazers en strijkers, hoewel nog steeds verbazingwekkend vertrouwd. Old-Time Folks is verreweg het meest intieme en spirituele album van de band tot nu toe. “Een opwindende en afwisselende plaat, een hoogtepunt in de carrière van Lee Bains en de zijnen.” (altcountry.nl)